Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Kraak/Tikken VDJ4.0 en Hercules DJ Console Mk2 - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

Heb gisteren een Hercules DJ Console Mk2 gekocht om professioneler te kunnen mixen. Na wat problemen met het voorluisteren van Deck 2 wat perfect is opgelost, hou ik nog één probleem over, dat is het kraken/tikken dat nu zowel bij de output van het voorluisteren als over de boxen komt. Dit is vreselijk irritant waarik eerder geen last van had zonder de Console.
Iemand any idea hoe ik dit irritante probleem kan oplossen?
 

Posted Fri 13 Oct 06 @ 8:34 pm
 

Posted Fri 13 Oct 06 @ 8:44 pm
Precies, maar ook op jou vraag kwam nog geen bevredigend antwoord binnen, dus vandaar maar even meer aandacht vragen omtrent dit probleem.
 

Posted Fri 13 Oct 06 @ 8:49 pm
aviaguyPRO InfinityMember since 2005
Ik ben het volledig met je eens Feyenoord. Ik werk met 2 XP10's en heb hetzelfde probleem! Ik vind het niet normaal dat je tot in de diepste bestanden van je laptop of pc moet gaan zitten knoeien opdat een programmaatje goed zou werken!

Momenteel vind ik VDJ4 een zeer onbetrouwbaar programma! Heb gisteren nog gespeeld op een privé-feest. Mensen kwamen me zeggen dat er bij sommige nummers "storingen" te horen waren. Al mijn instellingen waren nochtans correct! Ben dan maar van armoede overgeschakeld op cd's! Erg, hé!

Dus even wat meer aandacht voor dit probleem en een deftige oplossing is niks te veel gevraagd!

Mvg,
Guy
 

Posted Fri 13 Oct 06 @ 10:18 pm
De geluidskwaliteit binnen vdj is sterk verbeterd van versie 3.4 naar 4. Het nadeel daarbij is dat het instellen hiervan een stuk ingewikkelder is geworden. Je kunt nu niet meer de software installeren en naar het eerste de beste feest rennen en daar probleemloos draaien.

Je dient de verschillende instellingen (vooral performance tabblad in config menu) te proberen, om een voor jouw pc juiste instellingen te komen. Ik ben hier wel een paar uur mee bezig geweest. Ik heb nu 2 machines, laptop en shuttle die beide prima werken, maar compleet verschillende instellingen hebben. Neem dus je tijd en probeer verschillende instellingen. Tip: begin met de performace slider aan de linker kant en verplaats die naar rechts totdat je tikken en cracles hoort, ga dan 1 stap verder terug naar links.
Gebruik voor de hercules console niet de windows drivers, maar de Asio drivers. Kijk in de blog van cioce, hierin staat een prima te volgen stappenplan. De link staat in de post hierboven genoemd.
Ewout
 

Posted Sat 14 Oct 06 @ 2:54 pm
Plop en tik geluiden in combinatie met een USB geluidskaart (Zoals de Hercules DJ Console) komen vaak doordat de geluidskaart niet een constante stroom van data krijgt via de usb bus van de computer. dj-in-norway heeft een hele uitgebreide en goede post geschreven over hoe je deze problemen op kan lossen. Deze post is wel in het Engels, maar is volgens mij goed te doen. Als er een vertaling nodig is, laat het even weten. Kijk in deze thread voor het hele verhaal.
Ewout
 

Posted Sun 15 Oct 06 @ 4:54 pm
aviaguyPRO InfinityMember since 2005
Toch nog even een vraagje (of bedenking) alvorens ik aan mijn pc begin te klooien.
Als de instellingen niet correct zouden zijn dan zou ik de "tiks" toch bij elk nummer moeten horen of sla ik de bal hier weer mis?
Bij 95% v/d nummers hoor ik helemaal niets. Bij bepaalde nummers (zoals vb. Barry White, The Scissor Sisters, ...) dagen de "tiks" weer op en dat vind ik vreemd.
Misschien vindt het programma dat dit echte kutnummers zijn, maar ja ... die moeten ook gedraaid worden :-)

Guy
 

Posted Sun 15 Oct 06 @ 5:26 pm
Goede tip,
draai het nummer eens in Winamp of Media player. Oude nummers komen vaak van plaat, hierin zitten zelfs als je de originele cd luistert tikken. Er zijn ook vaak nummers die gebruik maken van oude samples, zoals hip hop nummers, maar ook de plaat van de scissor sisters. In deze samples zitten tikken, die dus ook in die platen zitten. Soms poetsen ze deze tikken er uit, soms ook juist niet.

Wat is de source van deze nummers? Laatst hoorde ik ook een dj een nummer draaien dat gewoon onder de jitter tikken zat. Dan kan je nog zulke goede software hebben, maar dan gaat de uitspraak garbage in = garbage uit zeker op.

Tikken kunnen inderdaad afhankelijk zijn van het nummer. Ten eerste hoor je het in het ene nummer veel duidelijker dan in het andere. Ten tweede de bitrate en sample frequentie hebben invloed.
Ewout
 

Posted Sun 15 Oct 06 @ 6:24 pm
aviaguyPRO InfinityMember since 2005
Ik had de files al uitgeprobeerd in Media Player ... geen probleem.
Nu heb ik gisteren al mijn muziek van mijn laptop gehaald en op een externe harddisc gezet. Daarna mijn schijf eens gedefragmenteerd.
Heb onmiddellijk de "probleemnummers" terug geprobeerd en alles speelde loepzuiver! Heb zowat alle mogelijke instellingen v/h opties- en performance menu uitgeprobeerd en zelfs met de gain op auto (opties) werkte alles perfect. Enkel bij de performance instelling op "kwaliteit" (maximum) had ik hier en daar nog een tikje.

Ik meen nochtans ergens gelezen te hebben dat wanneer je je files op je laptop staan dit geen invloed kan hebben op het programma. Wel, dat is bij deze weerlegd.

Guy
 

Posted Mon 16 Oct 06 @ 9:05 am
Het kan zijn dat de files op je laptop erg gefragmenteerd waren. Daarnaast kan het zijn dat de interne harde schijf hetzelfde interrupt deelt met bijvoorbeeld je geluidskaart en dat hierdoor het probleem ontstaat. Ik draai wel nummers direct van mijn laptop zonder problemen.
Ewout
 

Posted Mon 16 Oct 06 @ 6:10 pm
Ewout, is het niet mogelijk dat er een persoonlijke face to face oplossing komt om dit probleem eens samen op te lossen. Ik zit maar allelei instellingen te veranderen en niets lijkt te helpen, terwijl wellicht als jij er naar kijkt het probleem binnen 5 minuten opgelost kan zijn.
Heb via de States zojuist de nieuwste release ontvangen, versie 4.1r2 en daar lijkt het probleem iets minder maar nog nadrukkelijk, dus te storend, aanwezig. Zo kan ik geen set gaan wegegeven.
Ik hoor graag je mogelijkheden hoe hier mee om te gaan en om eventueel in contact te komen.
 

Posted Tue 17 Oct 06 @ 8:16 pm
Volgens mij zit jij in de buurt van Rotterdam en ik zit in de buurt van Hoorn. Dat is dus niet zo erg handig om even snel af te spreken.
Ik dacht dat de problemen, door gebruik te maken van de externe harde schijf verdwenen waren?
Beschrijf even in detail het probleem.
Ewout
ps, vdj zit in Frankrijk niet in de States
 

Posted Wed 18 Oct 06 @ 7:05 pm
Nou is Hoorn niet echt de andere kant van de wereld voor mij, dus van mijn kant kan ik wel die kant op.
Wil het probleem graag opgelost hebben, want hier wordt ik niet zo blij van.
Om het probleem in detail te beschrijven is lastig als het gaat om iets wat je hoort, maar in het kort komt het er op neer dat je kraken hoort tijdens het afspelen van de tracks. Zo'n geluid zoals je vroeger hoorde bij het afspelen van vinyl daar lijkt het het meeste op, maar nu bij eigenlijk alle mp3's en klinkt wat electrostatischer.
 

Posted Wed 18 Oct 06 @ 8:49 pm
Ik las net een andere post:
- Performance settings: Slider 2e instelling vanaf fastest
- disable safe mode
- disable overclock
- set latency op Auto

Gebruik de Asio drivers in het sound card setup
Ewout
 

Posted Wed 18 Oct 06 @ 9:06 pm
aviaguyPRO InfinityMember since 2005
Hey Feyenoord,

dit kan misschien een stomme opmerking zijn, maar enfin. Ik heb na heelwat "prutsen" ondervonden dat de juiste werking ook afhangt v/d volgorde van je handelingen die je doet.
Bij mij is dat: laptop aanzetten - hardware aansluiten - windows geluidsinstellingen configureren - VDJ inschakelen en je instellingen kiezen.
Bij de minste wijziging in die je in VDJ4 aanbrengt, sluit je het programma even en start weer op.
Wat werkt voor mij is:
- in opties: Gain op "always 0Db"
- in performance settings: slider 2e instelling vanaf links
- disable safe mode
- overclock enabled laten
- latency op auto

Ik zeg het nogmaals, dit kan een idiote opmerking zijn. Maar ik werk met een laptop die ik soms nog voor andere dingen gebruik, zodat ik soms de instellingen moet wijzigen.
Doe ik dit in een andere volgorde, heb ik weer problemen.
Je kan maar eens proberen, hé ;-)

Guy
 

Posted Thu 19 Oct 06 @ 10:57 am
Ik ga dan maar weer even goochelen aan de settings en laat het weten na het weekend.
Bedankt alvast in ieder geval you both.
 

Posted Thu 19 Oct 06 @ 1:12 pm
Helaas heren. Ook jullie nieuwe suggesties hebben niet geholpen. Snap het echt niet.
Ik hoor graag of Ewout eventueel bereidt is samen eens te kijken naar de settings waar het nu fout gaat.
 

Posted Thu 19 Oct 06 @ 7:42 pm
Dat kan wel, maar het wordt wel over een paar weken, want komend weekend ben ik drie dagen aan het draaien. Dan de komende week normaal werken. Dan weer drie dagen draaien en dan 16 dagen op vakantie. Dus het is een beetje druk op het moment.

Heb je de post van dj-norway gelezen wat betreft de interrupts. Ik ben bang dat iets in je laptop stoort op je usb bus.
Wat je bijvoorbeeld eens kan proberen: Start je laptop op en open de Bios. Zet hier alles op disable wat je niet direct nodig hebt: Bijvoorbeeld parallelle poort, seriele poorten, netwerk kaart, draadloos netwerk (dit geeft heel vaak problemen), Bluetooth, infrarood.
Laat natuurlijk je usb bus aanstaan en niet te vergeten je video kaart. Dit is alleen even voor een test, je kan het later weer aanzetten

Dan je laptop weer opstarten, naar hardware beheer en hier ook alles uitzetten wat je niet direct nodig hebt. Soms ziet Windows nog apparaten, die in de bios uitgeschakeld zijn.
Zet ook zaken uit als virus scanner, firewall etc.

Je kunt ook de console eens op een andere pc proberen.
Ewout
 

Posted Thu 19 Oct 06 @ 7:51 pm
aviaguyPRO InfinityMember since 2005
Hoi guys,

was al een tijdje zorgeloos a/h mixen ... dus dacht ik de juiste instellingen te hebben gevonden. Plots ( bij een volgende mix) i/h midden v/h nummer(!!!) begint het weer te kraken en te bibberen.
Jeez, m'n haren kwamen rechtop te staan. Snel de latency van "auto" op "1024" gezet en het nummer speelde gewoon verder. Daarna (bij het volgende nummer) terug veranderd naar "auto" en alles was weer ok.

Mijn vragen:

1. Graag een verklaring voor dit voorval.
2. Rip ik mijn cd's verkeerd of heeft dat er niks mee te maken?
3. Is er een ideale bit-rate voor dit programma?
4. Als ik mijn cd's op de hoogste bit-rate in mp3 formaat zou rippen, gaat dat invloed hebben?

Thnx,
Guy
 

Posted Thu 26 Oct 06 @ 10:48 am
Als je al je nummers op dezelfde manier hebt omgezet, denk ik niet dat dat de oorzaak is. Het is wel zo dat hoe hoger de bitrate, hoe minder de compressie, hoe minder processor power het kost om te decoderen. Dit geldt echter alleen tijdens het "inlezen" van het nummer. Het nummer wordt dan volgens mij als wav in het geheugen opgeslagen.
Had je toevallig een heel lang nummer geladen, die langer was dan de "max load" instelling? Hier zat in 4.0 een probleem in.
Het kan ook zijn dat bijvoorbeeld je virus scanner het nodig vond om even hard aan het werk te gaan, waardoor de skips optreden.
Ewout
 

Posted Thu 26 Oct 06 @ 8:28 pm
91%