Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: CDJ 400 aansluiten op DJM 700 in combinatie met VDJ - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

Hier volgt een beschrijving over het aansluiten van een CDJ 400 aan een extern mengpaneel om het werkend te krijgen met VDJ.
Ik gebruik in dit voorbeeld twee CDJ 400’s en een DJM 700, maar deze manier van aansluiten is voor vergelijkbare producten zoals die van Denon, Reloop en Numark ook van toepassing.
Hier gebruik ik ook RCA connectoren, afhankelijk van de gebruikte apparatuur zou de mogelijkheid kunnen bestaan om te kiezen voor meer of andere aansluitingen.
Bij het gebruik van een mengpaneel met digitale in en uitgangen (zoals een DJM 800) heeft het gebruik van deze aansluitmogelijkheid voorkeur boven de RCA connectoren.

Benodigdheden:

2 cd spelers
1 zelfstandige mixer (dus geen Hercules of andere controllers)
2 USB A-> B kabels
2 vrije USB poorten in PC
3 RCA male -> RCA male kabels
2 control kabels (optioneel)
3 220 volt aansluitkabels
PC met VDJ PRO

Zet 1 CDJ links van het mengpaneel, plaats het mengpaneel ernaast en zet een CDJ rechts van het mengpaneel. De linker CDJ is vanaf nu Channel 1, de rechter is Channel 2. Uiteraard kan dit naar smaak aangepast worden.

Aan de achterzijde van de CDJ vinden we de volgende aansluitmogelijkheden:
AC in
Digital out
Control
RCA
USB

Sluit de 220 volt stroomkabel aan op de AC ingang.



Sluit de CONTROL kabel aan op de CONTROL uitgang.



Sluit de RCA kabel aan op de RCA uitgang (let op de kleurencodering).



Sluit de USB kabel aan op de USB poort.



Herhaal deze stappen voor de andere CDJ speler.

Aan de achterkant van het DJM 700 Mengpaneel vinden we de volgende te gebruiken aansluitmogelijkheden:

Channel 1 cd ingang
Channel 2 cd ingang
Record uitgang
Booth uitgang
Master uitgang
De 220 volt kabel zit bij de DJM 700 vast in het apparaat.



Sluit de CONTROL kabel van het linker deck aan op de CONTROL ingang van Channel 1.

Sluit de RCA kabels van het linker deck aan op de RCA ingang van Channel 1 (let op de kleurcodering)
Als het mengpaneel meerdere RCA ingangen heeft op 1 channel, let er dan op dat er NIET voor de PHONO ingang wordt gekozen.



Sluit de CONTROL kabel van het rechter deck aan op de CONTROL ingang van Channel 2.

Sluit de RCA kabels van het rechter deck aan op de RCA ingang van Channel 2 (let op de kleurcodering)
Als het mengpaneel meerdere RCA ingangen heeft op 1 channel, let er dan op dat er NIET voor de PHONO ingang wordt gekozen.



Sluit de laatste RCA kabel aan op de MASTER of de BOOTH uitgang van uw mengpaneel.
MASTER wordt gebruikt voor de versterkers die in de zaal staan.
BOOTH wordt gebruikt voor de versterkers die in uw Dj Booth staan.



Sluit het andere einde van de RCA kabel aan op uw versterker.
Er kan eventueel nog een RCA kabel aangesloten worden op de Record uitgang van het mengpaneel. Stop deze kabel in de LINE ingang van de PC.
Hierdoor kan binnen VDJ het eindresultaat van een mix opgenomen worden.

Zorg ervoor dat de LINE switch van uw mengpaneel overeenkomt met de geselecteerde RCA pluggen.



Stop alle 220 volt kabels in het stopcontact.

Zet de CDJ’s en het mengpaneel aan.
Op het display van de CDJ’s staat NO DISC.



Nu gaan we een MIDI kanaal toewijzen aan de spelers. Deze moeten elk een ander kanaal zijn, anders kan VDJ ze niet uit elkaar houden.
Druk GELIJKTIJDIG op de knop TEXT MODE en de draaiknop waar SELECT PUSH boven staat en houdt deze 2 seconden zo vast.



Er staat nu JOG ILLUMI in het display.



Draai de SELECT PUSH knop 1 klik met de klok mee.
Er staat nu MIDI CH in het display.



Druk op de SELECT PUSH knop
Er staat nu CH 1 in het display, dit kan ook een ander cijfer zijn.
Selecteer CH1 voor het linker deck, herhaal deze handelingen vervolgens op het rechter deck en maak hier CH 2 van.



ZET de CDJ’s weer uit.


Start de PC op en installeer de drivers voor de CDJ’s.
Drivers zijn te vinden op de site van de fabrikant, in mijn geval hier:

http://www.pioneerelectronics.com/PUSA/Products/ProDJ/TabletopPlayers/CD+Players/CDJ-400?tab=F


Installeer de drivers en zet dan pas de CDJ’s weer aan.
Windows zal aangeven dat er nieuwe apparaten gevonden zijn.



Druk bij beide CDJ’s op de MEMORY PC knop.



Er staat nu PC MODE in het display.



Start VDJ op.
Mogelijk komt er nu een ASIO foutmelding in beeld, deze kan genegeerd worden.
Ga naar CONFIG en dan naar het Tabblad SOUND SETUP
Kies vervolgens voor:
INPUTS NONE
OUTPUTS EXTERNAL MIXER Left deck CH1/2 Right deck CH 3/4
SOUND CARD ASIO driver met als optie CDJ 400
Er staat maar 1 CDJ om uit te kiezen, dit is normaal.



Zorg dat ULTRA LATENCY aangevinkt is.

Klik op APPLY.

In principe heeft de laatste versie van VDJ (nu 6.0.8) een standaard mapper voor de CDJ’s en moeten deze automatisch herkend worden.

Laad nu een nummer in een deck.
Op het display van de CDJ zal nu informatie komen te staan over het nummer dat in VDJ is geladen.



De installatie is nu voltooid.

Voorkomende problemen:
VDJ reageert niet op de CDJ:
Zorg dat eerst de CDJ’s aan staan en start dan pas VDJ op.

VDJ reageert nog niet:
Selecteer handmatig de mapper voor de CDJ in het Tabblad mapper onder CONFIG.



Het geluid komt uit channel 2(rechts), maar in VDJ staat het linker deck geselecteerd:
Verander onder CONFIG – Sound setup bij extern paneel channel 1-2 in 3-4 en andersom.

Als ik de linker CDJ uitzet terwijl er een nummer speelt op CDJ2, dan valt mijn geluid weg:
Dit is normaal, beide apparaten die aan staan tijdens een VDJ sessie kunnen niet uitgezet worden tijdens de sessie, er kan wel geschakeld worden tussen cd modus en pc modus zonder problemen.


Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben

PS de Pioneer cdj 400 drivers werken ook op windows 7 en de 64 bit versie van Windows 7

succes
 

Posted Mon 17 May 10 @ 5:01 am
Heel netjes hoor zo'n handleiding.
RESPECT!!

Wel een vraagje?? Waarom de cdj400asio driver en niet de geluidskaarten van de cdj's zelf?

 

Posted Thu 20 May 10 @ 2:43 pm
hoi richard,dank je wel,

pioneer heeft voor de cdj's eigen asio drivers gemaakt, deze zijn speciaal voor de geluidskaart van de cdj's.
asio gebruiken boven wdm heeft als voordeel dat er een veel lagere latency gecreeert wordt.

 

Posted Thu 20 May 10 @ 5:21 pm
renszyHome userMember since 2011
hallo,

als ik mijn 2 Cdj's aansluit maakt virtual dj geen onderscheid tussen de 2. ik kan met allebei dus maar 1 liedje besturen...

mvg
 

Posted Thu 10 Feb 11 @ 5:50 am
midi channel toewijzen, zoals beschreven staat
 

Posted Sat 12 Feb 11 @ 1:44 am
Ik heb onlangs virtual dj aangeschaft (pro), om de cd-koffers te kunnen thuislaten, en stuur deze aan met mijn cdj 400 decks + djm 400. Bij het gebruik van de ASIO-drivers kreeg ik veel problemen met het opstarten van het programma en het toekennen van de decks. Het wijzigen van de channels in de configuratieinstelling leverde niet altijd het gewenste resultaat, en leidde zelfs herhaaldelijk tot het vastlopen van virtual dj. (Alles was ingesteld volgens de richtlijnen hierboven).
Ik heb dan maar de standaard drivers ingesteld, maar kreeg tijdens mijn eerste set af te rekenen met volgend probleem: tijdens het spelen zelf veranderde plots de toewijzing van de cd-decks (linkse speler kwam plots op het rechter deck terecht, maar bleef wel aangestuurd door de linkerschuif van het mengpaneel). Dit betekende nog enkele uren spelen in spiegelbeeld. Achteraf heb ik het enkel weer goed gekregen door alles af te sluiten en weer op te starten.

Enige tips om alles vlot te laten lopen zonder onaangename verrassingen tijdens het spelen?

Computer draait op 64bits windows7 pro.
 

Posted Tue 15 Feb 11 @ 4:51 am
Ffies gegoogled en op het Spaanse (...) forum de volgende post gevonden van CStoll:

"All MIDI / HID tabletop CD controllers have the EJECT button coded to invert_controllers. So just press the Eject to swap them.

Also you can easily tell if the need swapped by looking at the display of the units (if the display functions) and you will see the Track Number displaying which deck that controller is assigned to."


Kan het dus zijn dat je op de Eject-knop hebt gedrukt tijdens het draaien?
Je zou, als je bang bent voor herhaling, de Eject-knop een andere setting kunnen geven, of het switchen kunnen verwijderen uit de regel. Aan de andere kant: als je weet wat het veroorzaakt, kun je het met een druk op de knop weer terugdraaien.
 

Posted Tue 15 Feb 11 @ 6:16 am
Bedankt voor de snelle reactie. Die eject knop zou best wel eens kunnen, na zoveel jaren met cd's te hebben gedraaid is het een macht der gewoonte... Eens testen vanavond.
 

Posted Tue 15 Feb 11 @ 7:50 am
klopt als een bus, als je op de cdj's de midi kanalen eerst zo instelt dat elk apparaat een ander midi kanaal krijgt, kan je vervolgens vdj instellen. als het dan zo isa dat je linker deck uitkomt op de rechter fader dan moet je de eject knop gebruiken, hierdoor worden de decks softwarematig van plaats verwisseld. dit hoeft doorgaans maar 1 keer, tot je alles opnieuw aansluit en per ongeluk de cdj's andersom weer hebt neergezet.
als je de laatste driver van pioneer zelf gebruikt dan kan je eigenlijk geen problemen krijgen
 

Posted Tue 15 Feb 11 @ 3:46 pm
De driver problemen blijven opduiken bij mijn combi pioneer cdj400's-djm400 en virtual dj. Deze keer aan het einde van een set, zonder dat ik aan computer stond, switchte beide cd-spelers op channel 2, terwijl de muziek op channel 1 speelde. uiteindelijk heb ik via het configuratiescherm de mappings van de cd-spelers weer aangepast, maar nu zit de linkse speler (channel 1) in Vdj wel op de juiste plaats, maar wordt die weer aangestuurd door het rechterkanaal van mijn mengpaneel. Heb verschillende instelling geprobeerd, ook via eject knop, maar niets helpt, enkel het manueel aankoppelen van de linkse speler op het rechterkanaal van het mengpaneel en vice versa.
Daarop heb ik alle pioneer drivers van de computer verwijderd, de cd-spelers zelf geupdate (via pioneer), en dan de laatste drivers weer geinstalleerd, echter zonder het gewenste resultaat.
Van een krachtige, stabiele laptop (dell XPS, i7processor, 8GBram) en Vdj pro in combinatie met de cdj400 zou je toch mogen verwachten dat het stabiel en betrouwbaar is.
Iemand een idee om dit probleem te verhelpen en zo in te stellen dat dit ook stabiel blijft?
 

Posted Fri 01 Apr 11 @ 8:56 am
Beste,

Ik heb bovenstaand helemaal gedaan zoals beschreven. De beide CDJ's zijn echter steeds exact het zelfde aan het doen ...

- Ik werk op een macbook air (ps: Gebruik dus een usb hub, kan dit een probleem zijn?)
- Ik heb ze beide wel een verschillende midi kanaal gegeven.

Alvast bedankt!

Chris van den Berg
 

Posted Sun 22 May 11 @ 10:45 am
een hub kan volgens pioneer wel, maar bij problemen zou ik het zonder proberen, voor de mac moet je wel eerst een aggregate device aanmaken
 

Posted Sun 22 May 11 @ 12:47 pm
 

Posted Sat 14 Jan 12 @ 10:08 am
Je bedoelt de mapping? Want dat is wat er van Traktor staat.
En de mapping heb je met de Pro-versie niet nodig, want die is standaard ondersteund (>>KLIK<<) In jouw LE-versie zit die niet omdat VDJ niet met de CDJ850 is geleverd en te downloaden is hij niet. Buiten dat: Jouw LE-versie werkt met geen enkele andere controller dan degene waar die bij is geleverd: De RMX.

Als je, om wat voor reden dan ook, de drivers nog nodig zou hebben (CD met drivers kwijt?) dan zou ik support van Pioneer eens een mailtje sturen. >>KLIK<<
 

Posted Sat 14 Jan 12 @ 10:18 am
Ow oké! Dan ga ik meteen een Pro versie kopen.
En nog een vraag ik heb de Pioneer Cdj-850 en ik wil de "Reverse" knopje veranderen in een Sync.
Dus als je op de "Reverse" knopje drukt dat hij in VirtualDj gelijk loopt.

Ik wil dan ook meteen de "beat-loops" veranderen in 3 "hotkeys".

Gr.

Nick
 

Posted Mon 16 Jan 12 @ 2:56 am
de beat loop veranderen in hot cues kan heel makkelijk, daar zijn standaard mappings voor die je kunt downloaden, zo maak je van je cdj 850 meteen een cdj 2000 (soort van) en ik zou niet de reverse knop gebruiken voor sync, maar de tag track/remove knop rechts bovenin, die heb je niet nodig voor die functie. reverse is juist cool omdat de reverse is ingesteld als reverse met slip mode (van de cdj 900)
 

Posted Mon 16 Jan 12 @ 9:55 am
Oow, dus ik download die mapping en installeer ik, en dan is het voldoende of moet ik nog ergens in een map plaatsen etc.??
En dat zou dan ook precies de zelfde methode zijn voor die Sync?

(link pleaaase) :)

Gr.

Nick
 

Posted Mon 16 Jan 12 @ 12:10 pm
het downloden van mappen gaat (denk ik) alleen voor pro users, je kan ze vinden onder de download sectie/plugins/controllers.
je kan de loops ook handmatig mappen door de knop te noemen HOTCUE_1 ( en 2 en 3 enz)

met als commando

var "delcue" ? delete_cue 1 : hot_cue 1 (en 2 en 3 enz)

de sync wordt simpelweg SYNC met als commando sync


eea over mappen kan je ook vinden in de wiki onder community/wiki
 

Posted Tue 17 Jan 12 @ 9:19 am
Het werkt allemaal PRIMA!
Ik heb hotcue1 op beat loop 1, hotceu2 op beat loop 2 en hotceu3 op beat loop 4.
En ik heb de sync op beatloop 8 want het lukte mij niet om de tag track/remove knop te gebruiiken..

Alleen een probleem.. ik kan niet via cdj-850 met virtualdj scratche of voorruit spoelen met die spinningwheel..

Hopelijk kunnen jullie mij daarbij helpen!

Alvast bedankt.
 

Posted Wed 01 Feb 12 @ 1:43 pm
staat de speler in vinyl mode?
 

Posted Thu 02 Feb 12 @ 9:14 am
59%