Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Audio Virtual DJ loopt vast

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hallo, ik heb ik een groot probleem met mijn Virtual DJ configuratie. Afgelopen zaterdag was ik aan het draaien en na ongeveer 3 uur draaien, stopte opeens de audio ermee. Ik kon nog wel bijvoorbeeld de start/stop knoppen indrukken, maar ondanks dat ging hij niet verder met afspelen. Het is dus niet zo dat het hele programma was vastgelopen. Gelukkig had ik een CD klaarstaan als back-up, zodat het niet heel erg opviel. Maar, natuurlijk mag dit niet gebeuren!

Ik heb toen Virtual DJ afgesloten en daarna weer opgestart. Op dat moment werkte de audio weer.. maar niet voor lang. Na 3 minuten stopte hij er weer mee. Daarom heb ik Windows opnieuw opgestart en daarna werkte het wel weer tot het einde van de avond.

Dit probleem had ik al eerder toen ik nog met een gekraakte versie van Virtual DJ werkte, maar hoopte dat wanneer ik het product zou kopen het tot het verleden zou behoren. Helaas is dit niet het geval.

Ik heb met een aantal configuraties gewerkt en zal hieronder uitleggen hoe dat in elkaar stak:

Van 1 jaar geleden tot 2 maanden terug, heb ik altijd met een gekraakte versie (3.4) gedraaid op een celeron 1,5 Mhz. Eerst gebruikte ik als geluidskaart een Terratec 5.1 USB MKII kaart, maar die werkte niet echt vlekkeloos. Daarnaast was de ASIO functie niet goed.

Daarom heb ik een nieuwe geluidskaart gekocht: M-AUDIO Fast Track Pro.

Omdat de nieuwste versies van Virtual DJ (4.x en hoger) betere functies hebben, was ik overgestapt op een gekraakte 4.3 versie van Virtual DJ. Sinds dat moment heb ik af en toe die 'drop outs' van audio gehad, die verholpen werden nádat ik Windows opnieuw opstartte.

Speciaal voor Virtual DJ heb ik een nieuwe laptop aangeschaft, dus daar kan het waarschijnlijk niet aan liggen.

Heeft iemand hier ook ervaring mee of weet iemand waar dit aan zou kunnen liggen?

Mijn configuratie:

Acer Aspire 5632
Core 2 Duo (T5500 / 1,66 GHz, 667 MHz FSB, 2MB cache)
1024 MB intern geheugen (DDR2)
80 GB interne HD + 120 GB externe HD. (Windows op de 80 GB HD / Audio van de USB 120 GB HD)
M-Audio Fast Track Pro (externe USB geluidskaart)
Officiele legitieme Windows XP home
Officiele legitieme Virtual DJ 4.3

* Alle USB componenten zijn rechtstreeks op de laptop aangesloten; dus zonder HUB.

* Audio draait via ASIO configuratie!!

Wanneer je meer informatie nodig dient te hebben; let me know!

Met vriendelijke groet,


Robin Leféber
 

Posted Mon 25 Jun 07 @ 4:10 pm
Heb je je pc opnieuw geinstalleerd nadat je die crack gebruikte, er kan namelijk wel eens wat achterblijven.
Ewout
 

Posted Mon 25 Jun 07 @ 6:59 pm
Yep! Op mijn nieuwe laptop heb ik nooit met een gekraakte versie gewerkt. Op de laptop staan nu ook amper programma's geinstalleerd, om dit soort problemen te voorkomen. Maar, daar mag het niet aan liggen.

Dus, iemand ideeën?
 

Posted Mon 25 Jun 07 @ 7:45 pm
Gebruikt je usb geluidskaart de usb voeding of heeft deze een externe voeding? Waarom gebruik je je geluidskaart in Asio mode en niet gewoon de Windows drivers?
Ewout
 

Posted Tue 26 Jun 07 @ 9:31 am
De USB geluidskaart heeft geen optie tot extra voeding. Hij haalt de voeding gewoon uit de USB poort.
ASIO heeft een veel lagere latency dat je 'gewone' Windows driver.
 

Posted Tue 26 Jun 07 @ 1:15 pm
Het kan zijn dat je laptop teweinig stroom levert voor je geluidskaart. Hierdoor zakt de spanning en kunnen er rare dingen gebeuren. Probeer het eens met een powered usb hub, deze kun je vast wel van een kennis lenen.
Asio heeft alleen voordelen als je ook inputs gebruikt, zoals bij tijdcode. Over het algemeen (dit geldt niet voor de betere geluidskaarten zoals Rme ea) zijn de Asio drivers minder stabiel dan de Windows drivers. Als je in Windows de kernel drivers gebruikt, zijn deze even snel als de Asio variant (voor afspelen dan).
De tijd dat Asio voor afspelen een veel lagere latency had was in de tijd van Windows 9x en Windows NT, deze tijd ligt al even achter ons.
Ewout
 

Posted Tue 26 Jun 07 @ 5:23 pm
Okee, ik was in de veronderstelling dat ASIO sowieso betere drivers waren omdat de latecy lager ligt dan de Windows Kernel drivers. Ook dacht ik dat het beter was, omdat het minder conflicten gaf.

Ik ga komende zondag maar proberen hoe het gaat met de 'gewone' drivers. Mocht iemand nog andere tips hebben?

Met vriendelijke groet,


Robin
 

Posted Thu 05 Jul 07 @ 5:06 pm
Hallo allemaal,


Het kan misschien belachelijk klinken, maar dit probleem is niet altijd te wijten aan hardware (problemen, configuraties).
Ik draai nu al zo'n jaar met VDJ, zowel met laptop als via vaste pc ingebouwd in flight-case, zonder enkel probleem.
Soms draai ik party' 7-8 uur aan een stuk, zonder problemen.

Als ik ergens moet draaien en de mensen zijn nog aan het binnenkomen draai ik soms wel eens een zelf opgenomen lounge-mix. Dit is een mp3. Ik heb er zo een tiental. Wel als ik die heb gebruikt, gegarandeerd dat ik dan problemen heb zoals door onze collega omschreven.
Robin, kijk eens na, gebruik je vooropgenomen mp3's of kwalitatief slechte download's en heb je dan de omschreven problemen.
Dus, vooraleer ik de lont aan het vuur steek, even een cd'tje erin, alles afsluiten en opnieuw beginnen. Als ik langere feestjes draai herhaal ik dit regelmatig.
Sinds ik dat doe heb ik nooit problemen meer.

PS : ik werk nog wel met de oude versie. Zou eens dringend moeten uploaden.

Zoals gezegd, weet ik niet zeker of dit er iets mee heeft te maken, maar wie weet.

Groeten,
Dieter
 

Posted Mon 09 Jul 07 @ 3:49 pm
Die lange mix, gebruikt waarschijnlijk erg veel geheugen dat niet helemaal netjes opgeruimd wordt als je een ander (normaal nummer) in het deck sleept. Het is aan te raden om mixen etc af te spelen met windows media player of Winamp.
Ewout
 

Posted Tue 10 Jul 07 @ 12:02 am
Even een update:

Ik heb nu weer 2 avonden gedraaid met ditmaal de 'gewone' Windows kernel drivers en dus NIET via ASIO. Hij heeft het prima volgehouden, dus het is dus inderdaad waar dat de ASIO minder stabiel is dan de standaard audio drivers.

Wat WEL zo is, is dat de ASIO drivers beter zijn tijdens het mixen. Wanneer je 2 platen 'op elkaar' legt, hoef je met de ASIO driver minder vaak de mixende plaat aan te passen via de pitch-bend. De Windows drivers hebben 'meer moeite' met maathouden. (Tis een beetje raar uitgelegd, maar weet het ook niet anders uit te leggen omdat ik de exacte benamingen niet weet.)

Het feit dat wanneer je mixen inlaad die bijvoorbeeld 1 uur lang zijn je geheugen volschiet, was me bekend. Wanneer je dit doet, kan je het beste een track via een CD speler/iPod draaien, zodat je de laptop even kan rebooten.

Afspelen van mixen via Winamp of Mediaplayer is naast je Virtual DJ NIET mogelijk, omdat je audioapparaten door Virtual DJ 'geblocked' worden waardoor je ze niet tegelijk kan laten draaien. Dat is dus geen optie.

Toch vind ik het jammer en raar, dat de ASIO drivers niet stabiel genoeg zijn om mee te werken. Waarom kan dit niet stabieler gemaakt worden? Ben absoluut van mening dat de kwaliteit van deze driver veel hoger ligt dat de Windows drivers. Alleen laat (zo blijkt) de stabiliteit het afweten.

Kan dit misschien toch aan mijn USB geluidskaart liggen? Het lijkt me sterk, want hij valt onder de professionele categorie. Wat is eigenlijk dé geluidskaart die Virtual DJ advisieert?
 

Posted Mon 16 Jul 07 @ 5:20 pm
djrobin1982 wrote :

Wat WEL zo is, is dat de ASIO drivers beter zijn tijdens het mixen. Wanneer je 2 platen 'op elkaar' legt, hoef je met de ASIO driver minder vaak de mixende plaat aan te passen via de pitch-bend. De Windows drivers hebben 'meer moeite' met maathouden. (Tis een beetje raar uitgelegd, maar weet het ook niet anders uit te leggen omdat ik de exacte benamingen niet weet.)

Dit zou niet uit moeten maken. Je kunt even proberen de performance slider iets meer naar links te zetten en wat te expirimentern met de "Safemode" en "Overclock" instellingen.

djrobin1982 wrote :

Afspelen van mixen via Winamp of Mediaplayer is naast je Virtual DJ NIET mogelijk, omdat je audioapparaten door Virtual DJ 'geblocked' worden waardoor je ze niet tegelijk kan laten draaien. Dat is dus geen optie.

Als je eerst Winamp / Windows media speler opstart en daarna VDJ werkt het bij mij prima.

djrobin1982 wrote :

Toch vind ik het jammer en raar, dat de ASIO drivers niet stabiel genoeg zijn om mee te werken. Waarom kan dit niet stabieler gemaakt worden? Ben absoluut van mening dat de kwaliteit van deze driver veel hoger ligt dat de Windows drivers. Alleen laat (zo blijkt) de stabiliteit het afweten.

Kan dit misschien toch aan mijn USB geluidskaart liggen? Het lijkt me sterk, want hij valt onder de professionele categorie. Wat is eigenlijk dé geluidskaart die Virtual DJ advisieert?

De Asio drivers worden gemaakt door de fabrikant van je geluidskaart. De drivers bij bijvoorbeeld de Hercules dj console en Behringer bcd2000 zijn een stuk minder van kwaliteit dan van professionelere kaarten. De beste Asio drivers worden gemaakt door Rme, maar hun geluidskaarten liggen dan ook in een wat andere prijsklasse. Er is ook een tussenweg, bijvoorbeeld de Esi, of de m-audio kaarten.

Ewout
 

Posted Tue 17 Jul 07 @ 3:28 pm
ChippiePRO InfinityMember since 2006
Het is wel fijn dat je aanwijzingen krijgt om naar een andere kaart te gaan die betere ASIO drivers of andere drivers heeft. Maar als je nu een BCD2000 hebt ben je aardig geschoren. Je tracht iets te kiezen in het kluwe van al die geluidskaarten. Nu merk je dus dat het ding fijn werkt als je ASIO driver ook wil meespelen. Man man al twee keer heel de boel eraf en er terug op en twee keer kun je er lang mee spelen en dan is het weer onverwacht gedaan met VDJ. Fijn......
 

Posted Wed 01 Aug 07 @ 9:48 pm
Er zijn al vanaf het begin behoorlijke problemen met de geluidskaart van de bcd2000 en de bijbehorende drivers. Dit is niet alleen het geval icm VDj maar ook met andere pakketten, zoals het dj pakketje dat erbij zit. Er is niets voor niets al heel snel een nieuwere versie op de markt gekomen (deze schijnt beter te zijn).

Vaak is het handig om voor je iets koopt eerst even kijken wat de reacties op verschillende forums zijn. Het is ook handig om reviews te lezen. Blindelings wat kopen, kan leiden tot teleurstellingen.
Daarnaast is mijn mening: Goedkoop is duurkoop -> Sommige kopen een dergelijke controller van 150 euro en verwachten dat deze net zo goed werkt als 2 Pioneer CDJ1000's.

maar even constructief: Wat gaat er precies fout? Wat voor pc specs heb je? Heb je de laaste drivers van je geluidskaart. het je de performance tweaks uitgevoerd die hier op het forum staan enHeb je de verschillende settings in het performance menu al geprobeerd.
Ewout
 

Posted Wed 01 Aug 07 @ 10:06 pm
ChippiePRO InfinityMember since 2006
Hoi Ewout

ASUS A6000 schootrekenaar. De laatste drivers van de BCD2000 en tweak voor die verschillende settings gedaan....dan werkt het allemaal goed, geen probleem en ineens is dat weer gedaan alles eraf en terug opnieuw installeren , al twee keer gedaan en dan werkt alles nu zal ik het terug de derde keer moeten doen, niet normaal. En die ASIO gaat precies in error op een random situatie.
Kan niet zeggen dat het programma stabiel is om te gebruiken.

Cheers,

Pat
 

Posted Thu 02 Aug 07 @ 7:44 am
Het ligt niet aan het programma VDJ, maar aan de driver. Kan je geen windows media drivers gebruiken ipv de Asio drivers?
Ewout
 

Posted Thu 02 Aug 07 @ 9:33 pm
ChippiePRO InfinityMember since 2006
Ewout en wat bedoel je met windows media drivers en welke? Ik wil de controls van de BCD2000 gebruiken, verlies ik dan niet alle knoppen , voorbeluistering etc van de BCD2000?
 

Posted Fri 03 Aug 07 @ 8:17 am
Als er voor je geluidskaart Asio en Windows drivers geinstalleerd zijn, zie je in de drop down list in het Adio config scherm 2 regels staan voor je geluidskaart. De ene regel heet "Geluidskaart X" de Ander "Geluidskaart X Asio driver". De laaste is dan de Asio driver de eerste de Windows driver.

Een controller als de bcd heeft 2 verschillende drivers voor het audio gedeelte en het controller gedeelte. Als je over gaat van de Asio naar de Windows audio drivers zal dit dus geen invloed hebben op de controls.
Ewout
 

Posted Sun 05 Aug 07 @ 9:36 pm


(Old topics and forums are automatically closed)