Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Proffesionele Mengpaneel voor VDJ

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

ik ben een Dj in Nederland. ik draai met draaitafels. Ik heb bij een vriend virtualdj ondekt. Ik wil dit gaan toevoegen aan mij reportoir. Zodat ik ook met mp'3 kan mixe.
Ik heb alleen een ZEER belangrijke vraag.

Kan ik een mengpaneel op VDJ aansluiten? Kan je dan ook platen voorbeluisteren en op wat voor een manier reageert VDJ op de mengpaneel? Zie je bijvoorbeeld ook de crossfader bewegen wanneer ik die op de mengpaneel gebruik of hoor je het alleen?

Ik heb een Numark DM-09. Is een proffesionele mengpaneel van 1000 euro. Ik wil deze dus kunnen gebruiken en niet een xtra mengpaneel moeten aanschaffen speciaal voor VDJ. Als ik dat persee wel moet, houdt het denk ik op, omdat die mengpanelen die je bij een software krijg te kort schieten tov de mengpanelen in de clubs en disco's.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. De vraag is dus of ik een proffesionele mengpaneel kan aansluiten op VDJ en kan j platen voorbeluisteren. Als dit kan koop ik meteen VDJ, want het zag bij die vriend er super vet uit.

Een muzikale groet aan iedereen!
 

Posted Sun 10 Sep 06 @ 9:37 pm
Als je VDJ gebruikt met een externe mixer, kan je vdj zien als een afspeel apparaat, zoals een draaitafel of een cd speler. Je sluit deck 1 aan op een kanaal op je mengtafel, deck b op een ander kanaal. Zo speel je de nummers in vdj, maar het mixen doe je op je mengtafel. Oftewel de faders, eq en crossfader gebruik je niet binnen VDJ, maar op je mixer.
Het is dan ook zo dat je vdj aansluit op je mixer en niet je mixer op vdj.
Ewout
 

Posted Sun 10 Sep 06 @ 10:02 pm
Ok, Duidelijk.

Maar hoe kan ik deck a en deck b aansluiten op andere kanalen op de mengpaneel als VDJ maar uit een lijn komt. Namelijk het plugje wat ik vanuit me mengpaneel in de computer steek waar VDJ op draait.
Bij 2 lossen mengpanelen is het duidelijk. Dan heb je te maken met 2 snoeren, maar bij de computer maar met 1? Zou je hier nog meer duidelijkheid over kunnen geven?

Weet jij trouwens ook waar ik VDJ kan kopen?
 

Posted Sun 10 Sep 06 @ 10:07 pm
Hallo,

Wat de aansluitingen en configuratie betreft zal Ewout jou beter kunnen helpen. Ik werk ook met een extern mengpaneel met twee soundkaarten. Heb af en toe wel een crash, maar hier wordt aan gewerkt door op zoek te gaan naar 1 geluidskaart van betere kwaliteit.

VDJ werkt zeer goed in combinatie met een mengpaneel en toetsenbord. Ik heb in het begin redelijk wat problemen gehad met het draaien, maar het programma draaide via een laptop en met centrino-technologie en die is duidelijk te traag voor het programma. Ondertussen heb ik enkel en alleen voor vdj een pc laten configureren en die doet het prima. Je moet er enkel op letten dat je pc en zeker het geheugen krachtig genoeg is als je dit in het openbaar wilt gebruiken. Het programma moet nl. nogal wat berekeningen tegelijk maken, vandaar.

Het grote voordeel van dit programma is dat je al je platen bij hebt en niet meer moet leuren met platen- en of cd-bakken. Eigenlijk is het een bibliotheek op harde schijf en als je met extrene mixer werkt veranderd er eigenlijk niets met vroeger. Zelf heb ik wel nog een cd-speler ingebouwd om in het geval van een crash verder te kunnen, maar is nog maar twee keer gebeurd. Het programma zal in het geval van een crash trouwens altijd het nummer blijven afspelen en niet onderbreken. Dit geeft je de mogelijkheid om een nummer in te mixen met de cd-speler. Nadien vdj afsluiten + pc, opnieuw starten en je bent weer vertrokken. Ik heb elke keer maar één nummer via cd-speler moeten spelen, maar dat ligt aan de snelheid van de pc, die is in twee minuten volledig opnieuw opgestart.

Wat de raektietijden betreft van het prog. Dit heeft allemaal te maken met de snelheid van pc, maar die is optimaal. VDJ is echt een aanrader op verschillende vlakken, maar vooraleer je ermee naar buiten komt, eerst het programma goed leren kennen, maar dat is met alles zo.

VDJ kan je gewoon kopen via deze site. Snel, voordelig, betalen met de creditcard (op een veilige manier)

Succes.
Dieter
 

Posted Mon 11 Sep 06 @ 12:53 pm
Ey Dieter,

Bedankt voor je uitleg. Je had het over reactietijden. Kan ik hier uit opmaken dat de software (vdj) reageert op mijn mengpaneel. Ik bedoel; wanneer ik mijn crossfader naar rechts duwt, dat je dat ziet op de scherm? Dat zou naml wel heel gaaf zijn, maar ik neem aan dat dit niet kan, omdat de mengpaneel niet VDJ bediend, maar slecht de geluiden manipuleerd die uit VDJ komen (zoals Ewout aangaf in zijn reactie)

Ik heb zelf een laptop en als ik op clubs moet draaien kan ik geen PC mee nemen haha. Ik moet hem dus op me laptop af kunnen spelen, maar nogmaals wanneer de mengpaneel geen invloed heeft op je laptop, maar slechts de geluiden filtert en manipuleerd is er toch niks aan de hand neem ik aan? Want dan kan je hem gewoon zien als een extren aparaat. Ik kan het mis hebben, maar hoop dat je hierop nog je reactie kan geven. Verder is het nog belangrijk om te weten hoe je die decks kan spliten naar de mengpaneel, als je maar 1 draad heb vanuit de laptop naar de mengpaneel (zoals ik al eerder vroeg)
Als iemand hier nog wat van af weet hoor ik dat graag.

Bedankt voor jullie antwoorden Ewout en Dieter!!
 

Posted Mon 11 Sep 06 @ 2:30 pm
Hoi,

Zelf gebruik ik nooit de crossfader, ik mix met de gain-knoppen. (Ieder zijn eigen stijl hé)
Dus voor mij is dat niet echt een probleem.
Ik weet eigenlijk niet of dat kan, maar ik kan het vanavond thuis natuurlijk wel eens proberen en morgen laten weten.

Wat die laptop betreft, zie dat die snel genoeg is. Het is natuurlijk enkel een nummer uit de lijst nemen, maar de pc moet continue berekenen. Dwz de cijfers van de mp3 in geluid omzetten en bij mixen moet hij nog meer werken. Het is misschien wat simpel uitgeled, maar ik neem aan dat je begrijpt wat ik bedoel.
Wel altijd zien dat je wat platen of cd's bij hebt voor plan B. (Bij een eventuele crash - niets is onmogelijk).

Wat die draden betreft, ik heb er twee die vertrekken vanuit de pc, dus zet die op de verschillende kanalen.
Ik ben er van overtuigd dat Ewout je hierbij kan helpen, maar ik zou je vraag nog eens duidelijk omschrijven aan hem.

Groeten,
Dieter
 

Posted Mon 11 Sep 06 @ 2:57 pm
Als je een externe mixer gebruikt, heb je een geluidskaart nodig met 2 stereo uitgangen. Dit kan een simplele 5.1 geluidskaart zijn die standaard in de meeste pcs zitten. Je sluit dan de front uitgang aan op 1 kanaal van je mixer, de rear uitgang op een ander kanaal. Je kunt ook een iets professionelere kaart gebruiken zoals een Esi u46 dj.

De meeste laptops hebben, maar 1 stereo uitgang (meestal hoofdtelefoon plugje). Hierbij zal je dus een externe kaart via usb of firewire moeten hebben.

Ik gebruik normaal een shuttle barebone, die in mijn drive in show meubel ingebouwd zit (zie blog voor uitgebreide specs en fotos). Voor losse klussen gebruik ik een hp laptop. Dit werkt prima met vdj, zolang je maar geen video gaat doen.

Je kunt een midi mixer aanschaffen, zoals een pioneer 800. Dan kan je de mixer aansluiten op de pc. Je kunt dan met de crossfader op je mixer de crossfader binnen vdj besturen. Als je de fader beweegt, zie je de fader op je scherm bewegen. Het nadeel is dat je dan de fader van vdj gebruikt. Dit is een software emulatie, die altijd slechter is dan een hardware versie. Mocht je dit toch leuk vinden kan je ook iedere andere midi controller aanschaffen en aansluiten.
Ewout

 

Posted Mon 11 Sep 06 @ 6:43 pm


(Old topics and forums are automatically closed)