Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: Hei å hå!

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

mastahkPRO InfinityMember since 2006
Har et spørsmål, har kommet et godt stykke på vei med Vdj og hercules mk2 konsoll, føler det er på tide å kjøpe meg en litt bedre mixer, tenkte å kanksje ta inn en DMJ-600 mixer fra ebay i usa. men føler jeg ikke har kontroll over jeg kanskje EGENTLIG trenger.....

musikk jeg spiller? : Elektro house (moonbootica.com, elsker de gutta) Elektro funk, malente.dj, og mye
vanlige greiene mp3 toppliste greier :-). http://www.moonbootique.com/maintain/audio/player_2.swf

Er det noe spesiell mixer som tar seg godt ut til sånn musikk ?, hah!, all hjelp er hjertelig velkommen!

-Tormod
 

Posted Sat 12 Aug 06 @ 4:43 pm
Hei Tormod

En hvilken som helst mixer nær sagt duger til det bruket der....

DJM600 er jo KONGE... den har innebygget effekter etc. Men koster jo litt da;)
Finnes meget bra Numark mixere nå med kanon effekter, for halve prisen...

Dog, DJM600 har 4 kanaler! Den kan være en fordel, om du vil utvide senere.
Feks. bruke 2 kanaler til VDJ (fra dual lydkort, feks hercules konsollen din) + 2 kanaler til annet dj hardware (cd spillere eller platespillere).

Men Numark 2 kanaler kan brukes til samme.... da med BYPASS gjennom VDJ (line in på feks Hercules).
Blir ikke 100% samme gode lyd som direkte kobling til mixer med Hercules dessverre, men ikke sååå dårlig heller. Et bedre lydkort (Maya 44 eller U46dj) klarer bypass bedre.
En annen løsning med 2 kanals ekstern mixer er Y-splitter kabler. Med andre ord går både VDJ og evt cd spillere direkte til samme kanaler på mixer.

Når det gjelder PLATESPILLERE og 2 kanal mixer er dette langt lettere, ettersom alle 2 kanal mixere (nær sagt) har 2 (x2) kanaler, dvs line-in OG phono-in på begge kanalene, sånn at du lett kan bytte mellom VDJ og platespillere på en knapp på mixeren :)

Håper det hjelper deg litt, og spørr gjerne mer ;)
 

Posted Tue 15 Aug 06 @ 4:57 pm
[poster reply på din direkte melding her og, siden det er lettere lese i forumet, enn PM]


Hei igjen...

Det finnes noen få mixere som kan kontrollere VDJ direkte (slik som Hercules).
Disse er BÅDE hardware mixere og midi mixer (Hercules kun midi), så det vil være bedre enn Hercules.
Slike modeller er f.eks Nuo4 & Nuo5, samt Pioneer DJM800.

Problemet er at disse er noe dyre, dog er Nuo4 ikke sååå dyr..

En annet ting, er at når du først bruker ekstern mixer, så har du egentlig ikke behov for å kontrollere VDJ på samme måte som Hercules. Da vil du bruke crossfader, EQs etc på ekstern mixer, uten at det samme skjer i VDJ (software). Med andre ord mixer du mellom 2 kanaler fra lydkortet ditt (med lyd fra hvert deck i VDJ) på ekstern mixer, mens software crossfaderen inne i VDJ alltid står i ro på midten. Det er ikke i software du mixer (som hercules egentlig gjør), men i hardware.. Noe som gir bedre lyd.
Det eneste du mangler da er play, cue, pitch etc kontroll. Med andre ord starte sangen, samt bestemme pitch etc. Dette må du da enten gjøre med mus, Hercules eller timecode på DJ hardware (cd decks eller platespillere). Mixeren ekstern vil kun kontrollere lyden som kommer ut fra lydkortet, og mixe lyden mellom de to kanalene fra lydkortet (volum + EQ).
Det er mange gode rene mixere, både fra Numark og Pioneer...

Nuo4/5 + Pioneer DJM800 kan gjøre begge deler.. Både mixe i hardware, samt kontrollere VDJ software... (feks til video crossfader, loop, play start etc fra VDJ).

Selv bruker jeg Hercules KUN til å starte sangen fra VDJ med, samt jogwheel og pitch for a synce.
All mixingen av selve lyden gjør jeg på extern mixer (DJM600).

Om du skal bruke tidskode på ekstern utstyr, blir dette helt konge ! ;) Mye bedre enn den lille Hercules consollen... Da kontrollerer du VDJ direkte fra platespiller eller CD decks..
Dette fungerer nok så bra med Hercules MK2 lydkortet. Og er en bra start...
Om du scratcher mye, hardt og ofte... blir Hercules asio driverne LITT for trege, sånn at om du er en hiphop dj (noe du sa du ikke var), trenger du et kjappere lydkort etter hvert. Gode lydkort til dette er Maya44 eller U46DJ (samt flere), som har super raske asio drivere... Asio drivere bestemmer latency (forsinkelse) mellom når du gjør noe på platespilleren til VDJ får vite dette. Dess mindre forsinkelse, dess mer nøyaktig virker ting.. ;)


Og til slutt....
Du trenger bare 2 kanaler for å mixe med VDJ. En kanal per virutal deck (hver side i VDJ).
Men du kan selvsagt bruke en mixer med flere kanaler. Fordeler med dette er at du f.eks kan ha samples fra VDJ til egen kanal, og/eller koble ekstern hardware (cd spiller/platespiller) direkte i de andre kanalene... Med andre ord ha kanaler i mixeren for VDJ og for direkte avspilling av ekte CD/Vinyl på andre kanaler (høres bra ut, men du kommer ikke til ha brukt for det.. hehe... som du sier, har du først startet med VDJ, så frister det lite bruke cder... ). Du kan uansett bruke ekte cder og plater med en to-kanals mixer og, der du bruker software-bypass i VDJ, som betyr at lyden fra de ekte cden går rett igjennom VDJ og lydkortet til, til mixeren... når du bruker ekte cder/vinyl...

Håper dette hjalp litt ;)

Og spør gjerne mer....



Rune
 

Posted Wed 16 Aug 06 @ 9:19 pm
mastahkPRO InfinityMember since 2006
Skulle jeg gjort uten deg! ;-), du en knupp!. hehe..


Den Nuo4 virker litt "ok", prisen er ikke så værst heller fra usa, hva syns du om den? lest. hørt etc, (har bare lest litt på elcer sidene + noe brosjyre greier, har forsåvidt ingen formening om bra eller dårlig utstyr enda...hehe. Hva syns du jeg bør handle av platespillere ?, duger det med noe numark "direct drive" entry modeller ?, så hvis jeg vil kvitte meg helt med Hercules konsollen så må jeg også handle inn et nytt lydkort, (er vel bare lydkort biten jeg kommer til å bruke på Hercuels konsollen da?), noen bra mixere med innebygd lydkort ?, hvordan blir det å kople inn de andre kanalene på mixern til samples etc i Vdj ?


-Tormod
 

Posted Thu 17 Aug 06 @ 9:13 pm
beklager Tormod, glemte deg litt bort... Ble litt kaos med VDJ4. Alle var visst ikke like fornøyd;)hehe

Nou4 er bra den, fungerer både som midi controller og som ren hardware mixer.
fått masse bare tilbakemeldinger på den...
Søk på VDJ hardware forum, så finner du noen reviews der..

Du må jo gjerne beholde Hercules som lydkort, er et ok lydkort.
Men om du skal bruke timecode OG har tenkt scratche fort/hardt, er det nok litt for sakte drivere på Hercules. Fungerer bra om du bare skal mixe.
For mer hiphop DJ stil, må du ha kjappe asio drivere, som feks med Maya44 eller U46dj lydkort. Begge er kanon bra;)

finnes en del mixere som har innebygget lydkort, feks fra Numark.
Disse er jo artig bruke med VDJ, men de har ikke LINE IN.
Det betyr at du kan bruke de til VDJ, men IKKE med timecode vinyl/cd, om du planlegger det.

Du kan også koble samples i en tredje kanal på mixer om du vil.
Du må da ha 3 utganger fra pcen (feks lydkort som Maya /U46dj), samt ha en mixer med minst 3 kanaler. Da får du en egen kanal på mixeren med VDJ samples.

Håper det hjalp litt mer;)
Og bare spørr mer...

VDJ4 er ute nå, så ikke så kaos lengre;) hehe

Rune
 

Posted Sun 27 Aug 06 @ 10:23 pm
mckieHome userMember since 2006
หวัดดีทุกคน
ผมชื่อแม็กกี้ ทำยังไงถึงจะดาวโหลดสกินบางอันได้
 

Posted Thu 31 Aug 06 @ 6:08 pm


(Old topics and forums are automatically closed)