Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: SB Extigy

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hmm... Sitter och funderar på att köpa upp mig lite och införskaffa ett SB Extigy kort (just nu kör jag på ett sunkit noname USB ljudkort som pre-listening)... Är det värt pengarna, funkar det så bra som reklamen antyder och framför allt - funkar det bra med AtomixMP3...?
 

Posted Mon 06 Jan 03 @ 12:23 am
Jag har ett SB extigy ext. Soundcard och ær mycket nøjd.

Det ær ju ett 3d ljudkort, så man anvænder den innstællningen i Atomixmp3. Men ljudet ær det inget fel på... och tycker faktiskt att atomixmp3 fungerar lite snabbare enn då jag anvænde mitt interna ljudkort pluss ett annat USB-kort.
Jag kør också alt gjenom en extern mixare. (left CH. = rear CH. och right CH. = front CH.)

Om du anvænder laptop, så rekommenderar jag detta kortet. Men om du anvænder desktop, så kankje audigy hadde varit ett bættre kjøp. (Får mer ljud før pengarna....)

Hoppas detta hjælper...

- Jim
 

Posted Mon 06 Jan 03 @ 12:10 pm
Själv kör jag på 2 AtomixMp3 fönster, samt att jag har 3 ljud-kort installerat på datorn.

Ljud-kort 1 kör på AtomixMp3 fönster 1
Ljud-kort 2 kör på AtomixMp3 fönster 2
Ljud-kort 3 kör en program-vara som jag har programmerat så att man kan lyssna på "pre" på AtomixMp3 fönster 1 eller AtomixMp3 fönster 2 (Jag håller på med en beta version till alla AtomixMp3 freaks uta i världen)
 

Posted Mon 06 Jan 03 @ 12:25 pm
Tack för tipsen - jag kör på en laptop, så Extigy är det enda rätta - får bli en sväng upp till affärn i eftermiddag tror jag ändå...!
3 ljudkort !!! Det var det värsta - låter som en intressant lösning.... Nackdelen blir väl att man inte kan dra fördelar av beatmatching algoritmen om man kör Atomix i 2 olika fönster ?!
 

Posted Fri 10 Jan 03 @ 9:46 am
Det vissas presic som i AtomixMp3, men ibland hänger inte den med riktigt och då kan man riktig dårliga mixar. Föresten om du kör en LapTop så kan du köra på en "Twisted" utgång, du kanske får lite sämre kvalite men du kan köra 2 Utgångar på 1 utgång, men du behöver du en adapter som är ganska dyr.

Det funkar så här, 0-22 Hz går till ljud-adapter i, tex för hörlurar eller minispekers. Och 23-?? Hz går till dom riktiga högtalarna med min 4 X 500 Watt och 2 stycken 200 Watt basers, det är vad jag har hemma för tillfället. Flickvännen blir alltid så sur när man trycker på med lite Hard Trance, vet inte varför egentligen ,)
 

Posted Sat 11 Jan 03 @ 12:39 pm
moose4PRO InfinityMember since 2002
Tjenare allihopa
Har fått tag i en DMC-1 controller
och undrar var man skall få tag i
mjukvaran för att få atomix till att fungera med denna
är det ngn som har pejl eller har jag missat ngt
Har även ett SB extigy funkar som stabilt
 

Posted Wed 19 Mar 03 @ 10:00 pm
moose4PRO InfinityMember since 2002
tack jim !

Kan man annars få tag i chipet ??
Om det visar sig att det gå att få tag i proversionen.
Dewt måste ju gå att byta.

Kanske ngn vill bli av med sin controller som
funkar till Atomix.
Jag har ca 110000 mp3´ som jag har uppdaterat i
Atomix så det känns lite jobbigt att börja med ett nytt program
 

Posted Thu 20 Mar 03 @ 8:11 am
Moose4 du har alltså 110 000 mp3z..shit alltså det är en hel del låtar hur många diskar använder du i din dator.. eller kör du via server...Två frågor.

Hur får du ihop låtarna när du kör två fönster?
Har du någon slags beat match eller nåt?

satt och funderade och det hade varit tufft om man hade haft fyra stycken mixers i samma program utan att behöva öppna två fönster..kanske är något du skulle kunna plocka ihop.

Själv har jag använt atomix i 1,5 år och det fungerar riktigt bra..visserligen mixar jag bara för hemma bruk..Det svåraste måste vara och mixa hiphop/rap musik med atomix...

Men är du proffesionel DJ eller?

Använder stor del av min tid till musik...och funderar på att köpa lite grejer och börja mixa 4 real..

om någon vet vad man behöver för prylar skulle jag gärna vilja veta...alltså typ hur man använder atomix ihop med riktiga dj grejer?

Du moose kanske kan jag skicka en hårdisk till dej och du lägger in musik på den och skickar tillbaks den till mej...säg för lite dollars..? HA D.
 

Posted Mon 14 Apr 03 @ 3:14 pm
Jag raader dig att koepa en extern mixer med Eq. Det foerbaettrade mina mix-faerdigheter, pluss att det gjorde sjaelva mixandet saa mycket roligare... (traakigt att sitta och trycka paa knappar hela tiden :) ).

Du beraettade inte om ditt setup... saa jag vet inte om du behoever mera PC-haardvara.

- Jim
 

Posted Mon 14 Apr 03 @ 6:20 pm
moose4PRO InfinityMember since 2002
Anime Ghost !

Jo nog skulle det gå att fixa till en hårddisk men
kruxet är för att få använda låtarna ute på ställena så måste
man ha orginalen. Nu har jag inte de problemen då jag äger orginalen också.
Att arbeta med Atomix har blivit lite för att man blivit lat på äldre dar.
Sedan är det ju inte förbjudet att ha mp3´s men
inte liksom just att distribuera dem och i det fallet är jag nog lite feg.
Men som sagt....
Jobbar du som Dj??
Var ??
Du skall nog som jim säger fixa en extern mixer med eq
det bara för att ha kvar känslan i mixarna annars sköter ju atomix det och då blir man fort av med jobbet om krögarn får reda på det.
 

Posted Mon 28 Apr 03 @ 12:48 pm
Moose !

OK...Nåväl...

Nej jobbar inte som DJ men hoppas en dag att man ska kunna ta sig ut i musik branshen..Nåväl..

En mixer ja det låter ju bra...man vill ju kunna ha musiken på datorn och sedan mixa den manuellt eller något i den stilen.

Jim Nordic !

Min hårdvara består endast av ett regulärt ljudkort med dubbel output så jag antar att jag måste köpa ett ljud kort till för att kunna pre-lyssna på låtarna. vilket är ett plus!

Men just nu funkar det bra...

Det ligger ju mycket träning i mixandet. Helst hade jag velat (på ett enklare sätt) mixa Hip Hop musik i Atomix. Det är ju så svårt... Det är så olika beats på hip hop musik at det är mycket svårt att få ihop, till skillnad från Trance & Techno då du har typ 140 BPM och uppåt i varje låt...

Men det kan ju inte vara lättare att mixa Hip Hop manuellt heller..

Frågor: (OM NÅGON KÄNNER SIG VILLG ATT SVARA PÅ)

Någon som skulle kunna tipsa på ett bra upplägg på en trance/house låt?

Fortsätt Mixa Gott Folk!!





 

Posted Tue 20 May 03 @ 11:11 am


(Old topics and forums are automatically closed)