Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Aanschaf nieuwe controller - Mogelijk Denon MC6000 MK2

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

wilbergPRO InfinityMember since 2009
Ik overweeg, na jaren met een aparte mixer (Dateq LPM 7.2) en een M-Audio XPonent controller te hebben gewerkt, een andere controller aan te schaffen waarmee ik feitelijk hetzelfde kan.
Ik overweeg de aanschaf van een Denon MC6000 MK2.
Wie heeft hier goede ervaringen mee of adviseert mogelijk de aanschaf van een andere controller ?
 

Posted Tue 22 Sep 15 @ 9:39 am
Geen ervaring met de MKII, wel (al jaren) prima resultaat met de eerste versie. Na deze weet ik nog niet of ik voor de MKII zou gaan, vanwege de ontbrekende toonregeling op de monitor out (die ik consequent gebruik) maar dat is persoonlijk. Denon heeft, zoals de automobielindustrie, ook voor down-sizing gekozen....
Geluidskwaliteit is zonder meer goed. Video is (met de MKI) prima te doen. Voor de rest geldt hetzelfde als voor alle anderen: probeer hem uit,
 

Posted Tue 22 Sep 15 @ 10:49 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Waar werk jij Martin ?
Ik zie, na het lezen van allerlei reviews, door de bomen het bos niet meer.
Het lijkt wel een snoepwinkel.
Pioneer DDJ SX2 ? Denon MC6000 MK2......
Duidelijk is dat ik naar een situatie wil dat ik niet meer met 2 elementen wil werken (aparte controller en aparte mixer)
Ik wil minimaal 4 kanalen kunnen aansturen en een microfoonfunctie.
 

Posted Thu 24 Sep 15 @ 7:52 am
:D Bij een payrollbedrijf in het zuid-westen van het land. Is ff wat anders.....
De MC6000 MKII kan wat je wilt: 4 kanalen, microfooningang is aanwezig. Ik verwacht dat de Pioneer dat ook kan maar (en dat is puur persoonlijk) ik vind Pioneer te duur voor wat ze leveren. Pioneer heeft zich tot industriestandaard verheven en daar betaal je (in mijn optiek) voor. Voor de rest heb ik (zoals vele anderen) een merkvoorkeur en bij mij is dat Denon. Ik heb hiervooor overigens Hercules en Numark geprobeerd, maar de Hercules bleek onvoldoende beveiligd (opgeblazen toen ik niet geaard kon werken) en het service-apparaat van Numark is me serieus tegengevallen bij 3 garantiegevalletjes.
Het lastige is dat ik je niet kan adviseren. Je eigen voorkeur, gevoel, ervaringen en smaak zullen uiteindelijk bepalen waar je voor gaat kiezen. Het is wat lastiger voor jou om 1 van de grote ketens te bezoeken (Keymusic, Bax) want die heb je niet echt in de buurt. Het is wel zo prettig om de meest voorkomende controllers op een rijtje te hebben en te kunnen beoordelen welke je het beste ligt.
Ik ben blij dat ik nog niet hoef te kiezen.....
 

Posted Thu 24 Sep 15 @ 2:01 pm
Goh, ik vond het toch leuk om alles eens te kunnen vastpakken. Een controller is echt persoonlijk, en er is over alles wel iets te zeggen.
Ik ben een weekendje naar zeeland geweest, het gezin gaan shoppen in Goes, en ik een half dagje bij Bax.
Deed mij besluiten om bij aparte cdj's en externe mixer te blijven omdat ik het jogwheel te kort bij de pitch vond staan.
Maar nu heb je al grotere controllers ondertussen.
 

Posted Thu 24 Sep 15 @ 2:23 pm
supra87PRO InfinityMember since 2009
Ik gebruik de MC6000 MK2 al geruime tijd. Werkt betrouwbaar en is degelijk. Geluid is goed. Ik gebruik deze in combinatie met een macbook pro. Ook dat gaat uitstekend.
 

Posted Sat 26 Sep 15 @ 10:42 pm
Ik herken je probleem :)

Ik draaide voorheen zonder PC, vond het te onbetrouwbaar. Tijd terug toch voorzichtig de stap gemaakt en de enkele keren dat ik nu gedraaid heb heb ik een licentie van VDJ 'gehuurd'. De eerste keren met 2 losse Denon spelers (DN-S1200). Werkt redelijk goed, maar op de één of andere manier problemen tijdens de optredens. Dat wil je echt niet! VDJ crashte soms, kreeg geen geluid uit 1 speler of reageerde niet op MIDI commando's. Als wel werkte had ik in mijn setup thuis goed geluid en in mijn drive-in tikkend/krakend geluid.

Ik kon de vinger niet op de zere plek leggen. Omdat ik de Denon spelers ook als back-up voor een crashende PC en als CD speler wil kunnen gebruiken is dat niet ideaal (switchen tussen CD en PC duurt zeker 10 seconden en dan heb je ook een externe geluidskaart nodig).

Ik ben daarom ook zoekende geweest naar wat nou interessant was. Voordeel van een alles in 1 oplossing is voor mijn gevoel betrouwbaarheid, op de één of andere manier blijft het lastig om losse spelers goed geconfigureerd te krijgen (dan is de linker speler deck 1 en andere keer 2, lastig gedoe). Ik wil stekker erin en spelen, niet weer allerlei configs moeten laden, etc. Zeker niet als je mogelijk een crash zou krijgen en dan nog een paar minuten de boel moet herinstellen. De MC6000 leek me ideaal, ik ben ook Denon DJ fan maar zie ook wel dat Pioneer ze hard heeft ingehaald (en Bax verkoopt opeens geen Denon meer, waarom??). De MC6000 is toch wat pielig, van de andere kant wel als stand alone mixer te gebruiken en met verschillende line inputs (handig voor CD spelers) en 2 mic ingangen. Echter, het gebruik van de microfoonkanalen is wat lastig en daar is bv de Pioneer DDJ SX een mooi apparaat. Je kunt 2 kanalen omschakelen en dan heb je een echte fader met toonregeling en gain voor microfoons (handig bij bruiloften, 'zangers', etc.). En de DDJ SX heeft per kanaal een individuele VU meter, iets wat voor mij heel belangrijk is en dat vind ik een groot gemis op de MC6000. Ik denk dat zelfs effecten toe te kennen zijn op de microfoons maar dat weet ik niet zeker.

Het is ook maar net wat je zoekt, wil je alleen lekker mixen en heel af en toe een mic gebruiken dan is de nieuwe MC4000 ook een leuke speler met mooie lange pitchfaders. Pioneer is meer de standaard en de SX heeft best wat feel van CDJ spelers. En meer geschikt voor samplers/hot starts (gebruik ik amper). Voordeel van alles in 1 controllers is dat ze ook effecten hebben, iets wat ik niet heb op mijn Denon X500 mixer. Dus daar is een controller weer handig voor maar een groot nadeel wat ik nog niet genoemd heb is, vind ik, het gebrek aan displays.

Als ik iets geen porem vind is het als een DJ continu op een scherm moet kijken, en helemaal als deze recht voor zijn neus staat. Misschien een kwestie van smaak maar zo wil ik niet op een bruiloft staan. Wat VDJ goed voor elkaar heeft is dat ik met de Denon spelers ook tekst in beeld krijg als ik door een playlist scrol. Ik zie hoelang een track nog duurt, etc. Dat is voor mij een drempel om geen MC6000/DDJ SX te gaan gebruiken. Misschien is het een kwestie van wennen hoor.

Ik heb afgelopen weekend voor het eerst met een Macbook en van Denon een DN-HC4500 gedraaid. Geweldig! Betrouwbaar, kan door playlisten en zelf mappen scrollen/zoeken zonder iedere keer opzij te hoeven kijken. En toch een compacte en betrouwbare setup. Misschien niet de meest moderne, lastiger om effecten te gebruiken (zou meer voor de fun dan noodzaak zijn) en eigenlijk wat ik nodig heb als allround bruiloft/feestjes DJ. Zou je club DJ willen worden dan heb je mogelijk andere eisen.

Succes met de keuze!
 

Posted Sun 27 Sep 15 @ 10:17 am
Het is ergens best grappig om dit relaas te lezen, maar het bevestigt ook waarom we, over het algemeen, niet ingaan op vragen als "welke controller kan ik het beste kopen?" Dit soort vragen worden meestal beantwoord met meningen, welke gekleurd zijn door incidentele ervaringen en aannames vanuit een productomschrijving. We hebben nu eenmaal de neiging alleen onze negatieve ervaringen te uiten.... Ik wil er toch een paar herstellen:

djdimi.nl wrote :
...Als wel werkte had ik in mijn setup thuis goed geluid en in mijn drive-in tikkend/krakend geluid.

Dit kan zijn omdat je gig-PC minder bedreven is in het verwerken van geluid op een lage latency dan je thuis-setup. Veelal is een desktop daar beter in dan een laptop.

djdimi.nl wrote :

(switchen tussen CD en PC duurt zeker 10 seconden en dan heb je ook een externe geluidskaart nodig).

Niet noodzakelijk. Sommige controllers kunnen ook als externe mixer worden gebruikt. Crasht je PC dan kun je naadloos door als je een CD-speler stand-by hebt staan op de controller (gaf je zelf ook al aan). Belangrijke optie voor mij geweest om de MC-6000 te kiezen.

djdimi.nl wrote :
Echter, het gebruik van de microfoonkanalen is wat lastig en daar is bv de Pioneer DDJ SX een mooi apparaat. Je kunt 2 kanalen omschakelen en dan heb je een echte fader met toonregeling en gain voor microfoons (handig bij bruiloften, 'zangers', etc.). En de DDJ SX heeft per kanaal een individuele VU meter, iets wat voor mij heel belangrijk is en dat vind ik een groot gemis op de MC6000. Ik denk dat zelfs effecten toe te kennen zijn op de microfoons maar dat weet ik niet zeker.

Die begrijp ik niet. De Denon heeft 2 "eigen" microfoonkanalen waarop je je microfoon met XLR of 6,3 mm jack kunt aansluiten. Die kanalen hebben een eigen gain, 3 bands toonregeling, mic-ducking, echo en een simpele druktoets om de mic aan en uit te zetten. Ik zie dat al voordeel ten opzichte van de Pioneer, temeer ook omdat ik de 2 vrije kanalen vrij wil houden voor de backup-spelers. De draaiknopfader is misschien even wennen, maar eenmaal ingesteld kom ik daar nooit meer aan.

djdimi.nl wrote :
Als ik iets geen porem vind is het als een DJ continu op een scherm moet kijken, en helemaal als deze recht voor zijn neus staat. Misschien een kwestie van smaak maar zo wil ik niet op een bruiloft staan. Wat VDJ goed voor elkaar heeft is dat ik met de Denon spelers ook tekst in beeld krijg als ik door een playlist scrol. Ik zie hoelang een track nog duurt, etc. Dat is voor mij een drempel om geen MC6000/DDJ SX te gaan gebruiken.

En hier ben je me kwijt...... Je wilt niet op een computerscherm kijken, maar wel op de display van de spelers (die ook voor je staan). Een scherm gebruik je op dezelfde wijze als je displays: daar kijk je alleen maar op als je je volgende nummer moet opzoeken. Dan is het scherm (in mijn optiek) een prettiger oplossing omdat er simpelweg meer informatie op staat. Daarnaast is een groter deel van je collectie zichtbaar wat het zoeken alleen maar makkelijker maakt. Scrollen, selecteren en laden gaat tegenwoordig vanaf elke (betere) controller dus daar heb je je toetsenbord niet voor nodig. Wat (bij mij) mee speelt is dat ik een display te klein vind en daarmee minder leesbaar. Ik wordt ook een jaartje ouder.... Ik heb een tijdje met een Numark D2 gewerkt (stand alone player waarmee ook muziek vanaf HD gedraaid werd) met een redelijk fors scherm waarop goed gezocht kon worden (zelfs een zoek-functie) Dat ding wordt nu alleen nog in hoogst noodzakelijke gevallen gebruikt, want eenmaal gewend aan het scherm ga ik nooit meer terug....

Ik begrijp overigens wel waar jouw voorkeuren uit komen. Ik heb jaren als bruiloft-DJ gewerkt en vrijwel altijd komt het op dezelfde muziek neer. Ik merkte dat ik vrijwel altijd terug kon vallen op mijn History-lijst, dus uiteindelijk draaide ik elke avond dezelfde muziek. Dan werk je inderdaad vanuit een (vaste) playlist en blijf je dus in dezelfde map. Met mijn huidige klussen is geen avond hetzelfde dus de history heeft geen nut. Ik draai meer op improvisatie en dan werkt het zoeken via een speler niet. Je moet dan echt via de PC werken. Bij mij is de zoek-functie dan ook de meest belangrijke functie binnen VDJ. Daarnaast werk ik de laatste tijd steeds meer met video, en dan geeft een speler-display ook niet voldoende info.
Om daarmee nog even terug te komen op de voorkeuren van William: hij is VJ. Een preview van de clip (belangrijjk voor cue-en) is erg prettig. Die zie je ook alleen op je scherm.

Bovenstaand verhaal is deels een ongegeneerde promo voor de Denon, en zo is hij niet bedoeld. Het is echter wel belangrijk dat duidelijk is waar de controller voor is bedoeld en welk werk je ermee gaat doen. Ik werk bv hoofdzakelijk als geluidstechneut (met een complete PA) waarbij de zang via de PA loopt. Het DJ-werk is bijzaak en meestal tussen de sets van de artiesten door. Ik heb dus weer heel andere eisen voor wat betreft bijvoorbeeld het microfoonkanaal. Ik heb er alleen wel rekening mee gehouden dat ik zo af en toe alleen DJ-werk heb, dus dan dient de controller zodanig te zijn uitgevoerd dat ik met de controller en mijn laptop alleen goed uit de voeten kan. Daarnaast heb ik zo af en toe een karaoke-avond wat weer andere functies vereist. (video out, muziekclips in de pauzes, enz). De keuze voor een controller wordt hierdoor grotendeels bepaald.
En in detail: ik heb een uitgesproken voorkeur voor het soberen en (bijna) industriële design van Denon waar ik Pioneer veelal wat kitscherig vind. Mijn smaak deed dus ook mee.... :D
 

Posted Tue 29 Sep 15 @ 2:22 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
De battle tussen Denon aanhangers versus Pioneer aanhangers is losgebarsten......
Zonder dollen.
Voor beiden geldt dat je voor en tegenstanders hebt van de één of de ander.
Ik ga eens goed nadenken.
 

Posted Wed 30 Sep 15 @ 12:12 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Na veel wikken en wegen, filmpjes te hebben bekeken, reviews te hebben doorgenomen etc. heb ik besloten de Pioneer DDj SX2 aan te schaffen met een daarbij horende case. Het is voor mij uiteindelijk uitgekomen op een onderbuikgevoel waarbij ik niet specifiek kan noemen wat de doorslag heeft gegeven.
Ik denk toch uiteindelijk iets meer mogelijkheden te zien met de Pioneer.
Ik wil een ieder bedanken voor alle reacties en ga nu zitten wachten bij de brievenbus......
 

Posted Wed 30 Sep 15 @ 3:57 pm
Succes met de Pioneer...Kost wat....Ik hou het wel bij me N4 ..en me RMX 500...:)
 

Posted Wed 30 Sep 15 @ 7:29 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Kost idd wat.
Dat speelde ook mee in de overweging.
Anderzijds speelde (klinkt arrogant) de prijs even geen rol.
 

Posted Thu 01 Oct 15 @ 10:42 am
Leuk! Je hebt weer een paar avondjes uitproberen, instellen en tweaken voor de boeg ;)
Veel plezier!
 

Posted Thu 01 Oct 15 @ 1:35 pm


(Old topics and forums are automatically closed)