Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Vraagje over het Invullen van MP3 tags

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Martin
Vraagje over het Invullen van MP3 tags

Ik bewerk mijn mp3-tags via Tag&Rename, maar om dat ik dat per mp3 verschillend in geef ( genre waardering enz.) werkt dit nog al vrij langzaam .
Nu heb ik dat ook eens geprobeerd bij Virtual DJ dat gaat sneller maar hij zet dit dan wel in een eigen database.

Als ik die tags namelijk weer terug bekijk in Tag&Rename zijn de bewerkte tags niet ingevuld, echter andersom gaat dat wel. Virtual DJ neemt wel de door mij aangemaakte tags uit Tag&Rename wel over. Bestaat hier een oplossing voor want hier over vind ik maar weinig in de handleiding.

Het is namelijk zo dat als je de VirutalDJ Local Database base kwijt raakt is al je werk voor niks geweest.

Alvast bij voorbaat dank
Musiclover
 

Posted Thu 28 May 15 @ 2:12 am
Om bij de laatste te beginnen: zorg voor backups! Ik heb ook altijd minimaal 1 kopie van mijn muziekschijf incl. database liggen. Mocht er iets mis gaan, dan kan ik altijd een kopie terugzetten.

Tag&Rename geeft je de mogelijkheid met batches te werken. Je kunt dus meerdere bestanden selecteren die bv allemaal onder het genre EDM vallen (ik noem maar wat). Als je dan kiest voor de tab "Edit supported tagfields" (uit mijn hoofd) en je selecteert dan alleen het vakje "Genre", dan worden alle geselecteerde bestanden alleen op genre aangepast. Zo kun je precies selecteren welke velden van meerdere nummers dezelfde wijziging moeten krijgen. Ik werk dus, voor tag-editing, alleen nog maar met Tag&Rename. Daarna in VDJ je nieuwe nummers inscannen en alles staat zoals het moet. VDJ biedt overigens wel de mogelijkheid om de tags uit de database terug te schrijven naar de ID3-tags, maar omdat ik die functie nooit gebruik, heb ik ook nooit gekeken of hij dat ook in batches kan. Kan ik altijd nog uitzoeken.

Je kunt dus wel sneller werken. Kijk eens goed naar de mogelijkheden van Tag&Rename (Handleiding?).
 

Posted Thu 28 May 15 @ 5:05 am
AdionPRO InfinityCTOMember since 2006
De optie 'setTagsAuto' kan je aanzetten om automatisch bij wijzigingen de tag weg te schrijven.
Anders kan je inderdaad alle bestanden selecteren en in de Tag Editor 'Write Tags' klikken om de tags manueel weg te schrijven.
 

Posted Thu 28 May 15 @ 11:34 am
Laat me wat duidelijker zijn , dat hoop ik toch

Ik ben een Danse DJ en verzorg dansavonden waar ik verschillende soorten dansen draai, zo als wals tango quickstep Disco enz. Die dansen moet ik per nummer apart beluisteren en geef ze in het veld genre in om dat eer geen dans veld bestaat. Verder komt er in het veld opmerking een waardering voor het nummer. Hier mee kan ik snel filters maken , bv alleen maar disco nummers in het Nederlands en waardering goed. Met Tag&Rename heb ik daar geen problemen mee maar dus wel met Virtual DJ.

Mijn vraag was dus eigenlijk
“Als ik die tags ( die in Virtual DJ gemaakt zijn ) weer terug bekijk in Tag&Rename zijn de bewerkte tags velden leeg, echter andersom gaat dat dus wel. Virtual DJ neemt wel de door mij aangemaakte tags uit Tag&Rename wel over bestaat hier een oplossing voor .?

Hopelijk begrijpt u nu ook mijn bezorgdheid om mijn Virtual DJ Local Database te verliezen die ik steeds opnieuw kopieer.

Musiclover
 

Posted Thu 28 May 15 @ 1:33 pm
Martin FourS wrote :
VDJ biedt overigens wel de mogelijkheid om de tags uit de database terug te schrijven naar de ID3-tags, maar omdat ik die functie nooit gebruik, heb ik ook nooit gekeken of hij dat ook in batches kan. Kan ik altijd nog uitzoeken.


Even uitzoeken dus..... ;)
 

Posted Thu 28 May 15 @ 6:59 pm
Martin
Ik heb zo stil aan de indruk dat dit een moeilijke vraag is
Zijn er soms mede gebruikers die hun muziek taggen op deze manier

Musiclover
 

Posted Mon 22 Jun 15 @ 1:31 pm
Sorry.....
Nogal druk en niet echt meer aan dit topic gedacht.

Ik heb de handleiding nog eens nagekeken en er staat wel degelijk een verwijziging in om ID3-tags bij te werken aan de hand van de TagEditor:
"Click on Write Tags to update the track’s iD3tags with the values from the VirtualDJ Database"
Vrij vertaald: Als je de velden in de tageditor hebt ingevuld naar wens, kun je, door op "Schrijf Tags"(in de NL-uitvoering) de velden uit VDJ wegschrijven naar de ID3-tags. Als je daarna op de knop "OK" klikt, weorden de velden uit de tageditor weggeschreven naar de database en zijn ze beide ingevuld.
 

Posted Tue 23 Jun 15 @ 7:43 am
wel opgelet met Tag&rename. Ongelooflijk knap en krachtig programma, maar o zo gevaarlijk om iets onherstelbaars te doen. Goede backup is dus noodzakelijk. En ik spreek uit ervaring ;-)
 

Posted Tue 23 Jun 15 @ 12:18 pm
Martin

Bedankt voor je speurwerk ik zal het gaan uitproberen.
En voor de ongerusten ik werk al meer dan 15 jaar met Tag&rename .Altijd goed op letten als je hier mee werkt bij de instellingen automatisch selecteren uitzetten.

Groetjes Musiclover
 

Posted Fri 26 Jun 15 @ 8:36 am
en als je doet wat Adion zegt, de tags automatisch wegschrijven aanzetten, dan moet je zelfs niet meer duwen op 'write tags', die knop is dan zelfs verdwenen denk ik. De tags worden dan automatisch aangepast met wat jij aanpast in de tags.
Met deze optie ook aan, en je scant opnieuw voor BPM, dan worden key en BPM ook automatisch ingevuld, wat je bv kan zien in Itunes..
 

Posted Fri 26 Jun 15 @ 1:25 pm
Hey
Bedankt voor de aanvulling

Musiclover
 

Posted Sun 28 Jun 15 @ 3:00 am
Het invullen van tags blijf voor mij toch nog altijd een probleem. VirutalDJ neemt bestaande tag velden over, maar maakt er ook zelf aan. Zo als bv het veld lengte en Bpm het gaat namelijk hier om.
Deze twee velden bestaan al in het mp3 gebeuren en zijn goed te bekijken in Tag&Rename maar, VirutalDJ maakt hier voor zijn eigen velden aan wat nog al vrij traag werkt. Misschien doe ik het verkeerd dus daarom wat uitleg over mijn werkwijzen.

Zie bladzijde 47.
Ik selecteer dus eerst een aantal nog te bewerken tracks, klik recht kies “batch” en daarna “analyze for BPM”. Hij gaat ze dan een voor een scannen en de Tijd en BPM ’s invullen , waar hij soms een hele nacht mee bezig is en nog al vrij traag dus gaat. Mij valt ook op dat jij andere tijden hanteert en andere bewaarde in vult. Volgens mij bewaart jij die gegevens in “VirtualDJ Local Database v6.xml “ bestand, maar ik geef toe dat ik hier ook kan mis zijn.
Het zou toch veel sneller gaan op de bestaande waardes over te nemen maar hier zal wel een rede voor zijn.

Heeft er iemand een sneller idee voor dit probleem graag en laat het me weten.
 

Posted Mon 20 Jul 15 @ 1:27 pm
AdionPRO InfinityCTOMember since 2006
Je kan op bpm sorteren, en vervolgens enkel de bestanden selecteren die nog geen bpm waarde hebben.
 

Posted Tue 21 Jul 15 @ 1:46 am
Analiseren kost mij tussen de 4 en 6 seconden per nummer. Bij grote batches kan dit dus inderdaad wel tijd kosten. Nu is mijn externe schijf een USB3-schijf op een USB3-poort, maar met een USB2-aansluiting kost dit nauwelijks meer tijd.
Overigens is de "VirtualDJ Local Database V6.XML"-database die van Virtual DJ 7 en vroeger.
 

Posted Wed 22 Jul 15 @ 4:17 am
Bedankt

Wat voor een bestand bewaard hij nu zijn localdatabase
Dan kan ik daar een back-up van maken?

Musiclover
 

Posted Thu 23 Jul 15 @ 10:55 am
Yep. Bestand heet Database.xml en staat in Mijn Documenten/Virtual DJ.
 

Posted Sat 25 Jul 15 @ 4:09 pm


(Old topics and forums are automatically closed)