Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: mp3 bestands indeling

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.


Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden de Aldi-aanbieding aangeschaft en dat bevalt prima
(maar ben er wel achter dat het niet echt betrouwbaar is)
Ik ben van plan om in de toekomst digitale cd-spelers + mengpaneel aan te schaffen
De muziek laat ik van de laptop naar de versterker lopen.

Ik heb op een paar feestjes gedraaid (huis & zaal) en soms was de kwaliteit van sommige mp3's niet zuiver.
Dit was thuis tijdens het oefenen niet echt te horen omdat het volume dan nog niet op MAX staat ;-)

Via een vriend hoorde ik dat het mp3 bestandje minimaal 192kbps moet zijn.
Nu ga ik al mijn lage bestandjes (128 + 160) converteren en heb ik een paar vragen om het gelijk goed te doen.

1 Is er een bepaalde voorkeur voor bv 3mb of 8mb als grootte van het bestand
2 Is er een bepaalde voorkeur als een mp3 bestand 8bit, 16bit, 24bit, 32bit is.
3 Is er een bepaalde voorkeur voor stereo channels , joint stereo channels, dual channels?
4 Is er een bepaalde voorkeur voor KHZ ?

Ik kan waarschijnlijk over een tijdje op een redelijk evenementje draaien en als dat doorgaat
wil ik echt niet voor schut staan...
Dus vandaar deze vragen, want ik moet snel beginnen om alles te converteren wat niet goed is.

R
 

Posted Tue 06 Dec 11 @ 7:51 pm
Hoi,

ipv op al je vragen apart te antwoorden, kan ik makkelijker af zijn door alles in 1 keer te beantwoorden: Met converteren win je niets.
Als je begrijpt hoe een MP3-file ontstaat, dan is dat meteen duidelijk.

De grote tovertruc van het omzetten van een audiobestand naar MP3 is het weghalen van audio-informatie die het menselijk oor toch niet mist. Da's relatief: uiteraard hoor je dat wel als je op een high-end stereo het origineel met de MP3 zou vergelijken.
Door op een lagere samplerate te converteren (dus 128 kbs ipv 256) haal je eigenlijk 2x zoveel zgn onhoorbare info weg, dat je het gaat horen. Dat lijkt het verhaal bij jou te zijn.

Nu jouw probleem: Uit de bestanden die nu op 128 kbs zijn gecomprimeerd is info weg. Die stop je niet terug door ze nu te converteren naar 256 kbs. Nog gekker: de decoder zal proberen nog wat info weg te halen, waardoor je de kans loopt nog slechtere nummers te krijgen.

Er is voor jou maar 1 oplossing: De nummers die niet goed klinken opnieuw rippen van CD. Dan heb je zelf de keus hoe goed/slecht/groot/klein ze moeten worden.

Vwb je vragen:
1- De grootte wordt bepaald door de compressieverhouding en de lengte van het nummer. Zegt dus niets
2- Standaard is CD-kwaliteit: 16 bits
3- Nee. Stereo of joint stereo geeft vrijwel geen verschil
4- Standaard is CD-kwaliteit: 44.100 kHz. Niet aan komen. Hoger zetten heeft geen nut (staat zo al op CD) Lager (= 22 kHz) is een drama.

Het belangrijkste vergeet je te vragen: Is er een handleiding voor welke samplerate je moet gebruiken?
Wat altijd geldt: Hoe hoger de samplerate, hoe beter je muziek blijft klinken. Dus 320kbs is beter dan 256 kbs. Maar ook: hoe hoger de samplerate, hoe groter het bestand.
Muziek met akoestische snaarinstrumenten is erg gevoelig voor MP3: akoestische gitaar, piano, enz: Beter op 320 kbs en niet lager.
Muziek met lange, diepe bass (hip hop ed) ook beter zo hoog mogelijk (tenminste 256 kbs). Hoewel bas weinig info per seconde is (digitaal gezien) is het snel hoorbaar als daar iets op verdwijnt.

Persoonlijk vind ik 192 kbs te laag. Mijn minimum is 256 kbs, Maar ik ben best verwend.....
 

Posted Wed 07 Dec 11 @ 3:57 am
Bedankt voor de info.

Heel duidelijk.

R
 

Posted Wed 07 Dec 11 @ 4:36 am
Je kunt ook nog een sonic enhancer kopen met een processor die harmonische tonen toevoegd, waardoor het geluid weer voller en krachtiger wordt.
 

Posted Thu 15 Dec 11 @ 7:33 am
Dat helpt wel wat, maar wat niet in de muziek zit tovert een processor er ook niet bij. Ze maken een weggefilterde hi-hat echt niet meer hoorbaar.
 

Posted Thu 15 Dec 11 @ 2:10 pm


(Old topics and forums are automatically closed)