Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: Från PC > MAC

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

frippejPRO InfinityMember since 2009
Hej!


Det är så att jag kört VDJ på PC under några år, och nu tänkte jag byta upp mig till en Macbook Pro. Då är den stora frågan hur jag flyttar över all data (BPM, Bitrate, Songname mm.) från PCn till Macbooken. Hur gör jag för att all data är kvar?


tack på förhand!
 

Posted Mon 15 Aug 11 @ 5:08 am
freppaPRO InfinityMember since 2002
Hej Frippej !

Har du all din musik internt eller på extern Hdd ?

Hur du än gör så får du kopiera din musik från där du har den till en extern Hårddisk (som förstås är formaterad till FAT32) som läses av Mac, för
när du kopierar genom VDJ så flyttas allt (så som BPM,Cues, mm) till den externa Hårddisk där programmet gör en egen "Databas fil".
Det är denna databasfil som VDJ söker igenom när programmet väl startar.

Sedan så ska det bara att lägga in VDJ på Mac:en och starta igång..har själv inte testat men tror absolut att det skall fungera.

Själv så har jag 2 st. externa hds, ena är master och andra slave som jag syncar när jag lagt till musik i biblioteket.
Det jag gör om jag får problem med mastern är bara att plugga ur den och i med slave som är konfigurerad med samma enhetsbeteckning (ex. F:).
Det gör jag för att databasfilen registrerar sökväg för Hårddiskarna.

Har man mycket musik så backar man upp den...

Du får gärna skriva hur det går för dig.
 

Posted Fri 19 Aug 11 @ 10:53 am
frippejPRO InfinityMember since 2009
Hej igen,

Ber om ursäkt för att jag inte svarat på så lång tid. Jag funderar fortfarande på vilken MacBook jag ska ta och lite sådant. Jag kör musiken från interna HDDn på datorn och föröver med en extern HDD.

Jag hör av mig senare när jag väl införskaffat mig MACen. Jag har en bra grund att gå på av det du skrev, tack!! =)

Hälsningar
 

Posted Wed 31 Aug 11 @ 10:12 am
freppaPRO InfinityMember since 2002
Hej igen,

Jag är oxå sugen på en Macbook Pro men kommer troligtvis vänta en tid innan jag köper en.
Har hört att det är en ny version på gång som är lika tunn som air modellen ?

Skulle satsa på en så snabb processor som möjligt och ett par bra externa hds att lägga all musik på, för att man får plats med mycket musik och enklare att backa upp sina filer plus att man inte fyller interna hdn som slöar ner hela datorn.
Framför allt om du kör med en "vanlig" 5400 eller 7200 spinnare så kan dom slöa ner när du börjar fylla dom med musik m.m.

Om du har obegränsat med pengar så satsa på att byta ut den interna till en SSD, jag gjorde det på min laptop och det enda som stoppar nu är att processorn kan bli för het när man gör tunga grejer med den så att den startar om sig själv... men aldrig haft problem med att "bara" köra Virtualdj eller annat dj program som ex. Rekordbox eller Traktor.

/F
 

Posted Wed 31 Aug 11 @ 12:19 pm


(Old topics and forums are automatically closed)