Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: Hjälp! Hur får man 2x Pioneer CDJ 1000Mk2 + DJM 400 Mixer till att fungera med VDJ?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Hej!

Har nyss skaffat mig 2x Pioneer Cdj 1000Mk2 + Djm 400 mixer. Min fråga lyder:
Hur kan jag få detta att fungera med VDJ?

Har sett att olika personer säger att man ska använda sig att ett USB ljudkort som ESI Maya 44, men eftersom jag inte vet hur man skall koppla sådant här till min dator samt med det hur timecodes fungerar så behöver jag någons hjälp.

Är det någon här som kan hjälpa mig med en steg för steg guide hur jag skall gå till väga? Hade vart till stor hjälp om någon kunde hjälpa mig.

Mvh Mattias!
 

Posted Fri 15 Jul 11 @ 10:57 am
JanzehPRO InfinityMember since 2010
Hej Mattias!

Først kan jeg anbefale at søge på timecode her i forum, det har været oppe flere gange før. Her kommer en kort forklaring:

Du har ret i at du skal have fat i et ekstra lydkort. Det skal have to indgange og to udgange. Det kunne for eksempel være Maya44 som du nævner, Native Instruments Audio4Dj eller Numark Virtual Vinyl (den sidste er lavet til at fungere sammen med VDJ, så det virker virkelig uden nogle problemer, de andre ved jeg ikke noget om).

Det virker så ved at du sætter en speciel CD i dine CDJ1000 og lader lyden fra dem gå ind i lydkortet, som så sender det til VDJ. Lyden fra lydkortet sender du så videre til mixeren.
 

Posted Sat 16 Jul 11 @ 4:15 pm
Så om jag förstått det rätt.
Om jag köper en Maya 44. så ska jag koppla in det i datorn med en Usb. Efter det kopplar jag mina mixers till inputen på Ljudkortet och sedan output till mixern.
Efter det bränner jag ut 2 stycken timecodes som jag har på samtidigt som jag använder Vdj och spelar upp musiken genom min dator?
 

Posted Sat 16 Jul 11 @ 4:32 pm
JanzehPRO InfinityMember since 2010
Dj Petersen wrote :
Så om jag förstått det rätt.
Om jag köper en Maya 44. så ska jag koppla in det i datorn med en Usb. Efter det kopplar jag mina mixers till inputen på Ljudkortet och sedan output till mixern.
Efter det bränner jag ut 2 stycken timecodes som jag har på samtidigt som jag använder Vdj och spelar upp musiken genom min dator?


Det er helt rigtigt forstået.


Det er både fordele og ulemper ved at køre med timecodes. Din CD-afspiller ved jo ikke at det er en speciel timecode cd der ligger i, og derfor forsøger den at finde BPM, som bliver omkring 170... Du kan altså ikke se BPM på afspilleren, men kun ved at kigge på skærmen. Du kan dog stadig styre loops, cuepoints, tempo og så videre som normalt, og du slipper for at skulle brænde alt din musik på cd'er :-)
 

Posted Sat 16 Jul 11 @ 4:38 pm

A precis det är ju en fördel men inte det jag är ute efter mest :) Utan det att man kommer kunna spela in det man gör i bra kvalite samt kanske broadcasta lite bra mixar till kompisarna =). kan spela in nu med endast en Rca kabel till Mic in på min dator. men får en desto sämmre kvalite på det jag gör.

Men tack för hjälpen. Ska testa detta när jag troligtvis fått min lön så kan jag lämmna en post på mitt resultat :)
 

Posted Mon 18 Jul 11 @ 1:57 pm


(Old topics and forums are automatically closed)