Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Volume videoclips en MP3's

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

wilbergPRO InfinityMember since 2009
Iedereen heeft wel eens te maken met videoclips en/of MP3's waarvan het geluid "zacht" te noemen is. Met de GAIN knop(pen) regel je dit "bij".
Toch bespeur ik nog wel eens dat het geluid van diverse muziekbestanden toch echt GOED is wanneer ik dit afspeel via bv. Media Player, maar eenmaal geladen in Virtual DJ ZACHTER klinkt de GAIN knoppen volledig opendraai, maar nog niet hetzelfde geluidsniveau haal.

Het lijkt dus net of Virtual DJ het geluid (soms) "afknijpt".
Kan ik dit verhelpen door een setting te veranderen ?
 

Posted Thu 22 Oct 09 @ 7:50 am
Waar komen die bestanden vandaan dan? Ik converteer al mijn muziek zelf met een normalise functie aan en dus zijn al mijn nummers even hard. Ook nummers van de verschillende webwinkels (beatport etc) zijn even hard.
Ewout
 

Posted Mon 26 Oct 09 @ 2:20 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Geript van DVD's of opgenomen videoclips van bv. VH1 classics etc.
DVD's zijn ook niet allemaal even "hard".
 

Posted Mon 26 Oct 09 @ 4:39 pm
sikko03PRO InfinityMember since 2008
misschien kun je dit proberen:

in config menu naar options - dan zet je auto gain op AUTO dan stuurt hij altijd 0dB uit.. (bij mij in ieder geval)

Hoop dat je hier wat aan hebt.

gr
rene
 

Posted Tue 27 Oct 09 @ 8:22 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Dat is me ook al opgevallen, maar wanneer je dan aan de gainknop draait die op mijn console altijd "in het midden staat", en je zet 'm daarna weer "in het midden" dan staat deze dus niet meer op 0 db .......

Wijsneuzen op dit forum zullen zeggen: "Dan dus NIET aan de gainknop draaien....." maar de vraag is en blijft: HOE dit anders op te lossen ?
 

Posted Thu 29 Oct 09 @ 3:56 am
amarolHome userMember since 2005
ahwel, dit probleem heb ik ook, heb dit trouwens al eens gevraagd in het forum hoe te verhelpen maar kreeg geen reactie hierover.

Het is iid dat je een mp3 via mediaplayer speelt veel helder en luider is als je hetzelfde mp3 laat afspelen via virtual dj. Dan komt hij niet aan het zelfde geluidsniveau dan windows mediaplayer. Ook niet via de gain.

Je hebt veel minder geluidssterkte, als ik ga draaien neem ik altijd zwaardere luidsprekers mee dan vroeger en ik draai altijd met een extra mengpaneel om het geluid luider te kunnen maken.

hopelijk heeft iemand hiervoor een oplossing
 

Posted Thu 29 Oct 09 @ 6:17 pm
wilberg wrote :
Dat is me ook al opgevallen, maar wanneer je dan aan de gainknop draait die op mijn console altijd "in het midden staat", en je zet 'm daarna weer "in het midden" dan staat deze dus niet meer op 0 db .......

Wijsneuzen op dit forum zullen zeggen: "Dan dus NIET aan de gainknop draaien....." maar de vraag is en blijft: HOE dit anders op te lossen ?


Lastig uitleggen, maar daar gaat'ie: De AutoGain staat op Auto. Elk in te laden nummer wordt door VDJ op 0dB geladen. (de 0dB-instelling wordt alleen tijdens het laden ingeteld. Daarom zie je de wavevorm ook in hoogte varieren zodra de pieken in het nummer erbij komen) Het nummer dat je net te zacht vond, heb je gecorrigeerd door de gain verder open te zetten. (Is eigenlijk niet goed, want VDJ heeft hem al op 0 dB gezet. Vind je hem alsnog te zacht, dan zou je dat eigenlijk met je faders moeten regelen) Het nieuwe nummer wordt geladen en wederom door VDJ op 0 dB ingesteld. Als je nu de gain-knop weer in het midden zet, wordt het volume terug geregeld van de 0 dB-instelling van VDJ naar het volume dat je dus achteraf met de gain terug stelt.
Conclusie: VDJ negeert de instelling van de gain-knop bij het laden van het nieuwe nummer, maar reageert daar wel op als die achteraf wordt versteld. In dit geval zou je dus de gain terug moeten stellen voordat het nieuwe nummer wordt ingeladen of je zou de autogain op disabled moeten zetten, zodat je zelf controle houdt. Uiteraard klopt dit alleen als je met een console werkt waarmee VDJ wordt bediend. Bij een externe mixer ziet VDJ de gain nooit.
 

Posted Sun 15 Nov 09 @ 8:03 am
erbicomHome userMember since 2006
Gain op Auto zetten lijkt inderdaad een oplossing. Ik werk nu eventjes met een los mengpaneel en heb dus geen "last" van een gainknop op de console. Wat ik me wel afvraag is of VDJ nog eens met een ingebouwde compressor/limiter komt :) Ik merk dat er tussen de verschillende mp3 veel verschil zit tussen de bas/treble verhoudingen.
 

Posted Mon 16 Nov 09 @ 4:51 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Betekent dit dus dat ik maar gewoon met mijn vingers van de GAIN moet afblijven ?
Ik begrijp dat het inderdaad het beste is om de GAIN vóór het laden terug te zetten in de middenstand en dan te laden.
In feite wordt het in te laden nummer dan dus genormaliseerd, wanneer het bv. "zacht" is opgenomen ........
 

Posted Mon 16 Nov 09 @ 5:02 am
wilberg wrote :
Betekent dit dus dat ik maar gewoon met mijn vingers van de GAIN moet afblijven ?

Je zou het haast zeggen..... maar nee. Het ding zit er niet voor niets. Het volumeverschil wordt veroorzaakt door compressie. 0 dB kun je vaak meten in 2 waarden: Peak en RMS. De autogain regelt het gehele volume zodanig af dat de hoogste piek niet over de 0 dB komt. Wat nu is gebeurd met nummers die bij jou te hard klinken is dat die zijn gecomprimeerd op basis van RMS. Hierbij wordt voorkomen dat pieken over de 0 dB heen komen, maar het gemiddelde volume van het nummer wordt niet aangepakt of zelfs in volume verhoogd. (Dat is dus gebeurd met nummers die hun dynamiek verliezen. Zou je het visualiseren dan is de waveform veranderd in een rechthoek.......) Uiteindelijk ligt de peak nooit boven 0 dB maar omdat het gemiddelde op is getrokken klinkt het wel een stuk harder. (Vergelijkbaar met reclame op TV. Dat klinkt ook een stuk harder, terwijl de TV-bobo's roepen dat ze op hetzelfde (peak)level worden afgespeeld. Liegen doen ze niet......)

Een oplossing zou kunnen zijn om als effect een compressor toe te passen (goeie, Erbicom!! Had ik nog niet aan gedacht.) Heb je nu een nummer wat te zacht klinkt, dan zou je de compressor in kunnen schakelen. Zoek een beschaafde compressieratio, zodat je niet de vloer leeg veegt als je inschakelt. Ik zit nu op m'n werk, maar zou vanavond thuis eens kunnen kijken welke zou kunnen voldoen. Onder Downloads/Effects staan (uit mijn hoofd) compressors die dat klusje kunnen klaren.

Kom ik nog op terug.
 

Posted Mon 16 Nov 09 @ 6:19 am
Niet, dus. Heb er even m'n blik over laten dwalen, maar dat ging hem niet worden....

Als je internet afstruint naar een programma als MP3Gain, dan kun je misschien nog wat verder komen. Let op: het is een ver van ideale oplossing. Laat je niet verleiden om je hele map in een bulkopdracht te normaliseren, want je vern***t er waarschijnlijk meer dan dat je er redt, maar je kunt individuele files misschien wel op level krijgen. Experimenteer eens een beetje met kopietjes van je zwakkere nummers (uiteraard, nooit je originelen gebruiken, anders kun je je collectie CD's en DVD's weer uit de kast gaan trekken aks het mis gaat).

Ik hoop dat je hier verder mee komt.

Succes,
Martin.
 

Posted Mon 16 Nov 09 @ 2:04 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
MP3 gain ken ik en is waarschijnlijk dus "een oplossing".
Ik zal gaan experimenteren, maar zal ook een soortgelijk programma nodig hebben voor mijn videoclips. Ik heb via dit forum al een keer hulp gevraagd en aangegeven dat ik op zoek ben naar zo'n programma. Helaas bestaat een dergelijk programma NIET.
 

Posted Tue 17 Nov 09 @ 1:49 am
Google blijft toch mijn vriendje.....

Kijk hier eens naar:

"Video editing software that gives you high-end power at an entry-level price."
If you think all professional video editing software is expensive, think again.

Video Edit Magic, a Windows video editing application that gives you high-end power at an entry-level price. Its drag-and-drop interface makes it easy to Capture video footage onto the editing timeline and assemble a movie in mere minutes. Then add professional scene transitions, some background music, a couple of title effects, and get ready to show the world your finished masterpiece. You can even edit and combine popular file formats including AVI, WMV, ASF, MPEG, JPEG and many more, all on the same timeline. This really comes in handy and saves a lot of time, when you want to create something truly unique from multiple media sources.

Video Edit Magic supports making movies in MPEG Formats. This is the required format for creating VCD, SVCD and DVDs. You can also create QuickTime and Digital Video AVI output formats. Movie can be made in both, NTSC as well as PAL standard.

A unique benefit of Video Edit Magic is the volume track which is displayed as a volume graph allowing you to change the volume of audio clips at any point from 0% to 400%. You can create fade-ins, fade-outs, dopler effects, and almost any volume effect that may have required predefined effects.

Video Edit Magic makes it easy to join, split, crop, trim, modify color, and merge your video files. It includes more than 150 built-in transitions, making it ideal for hobbyists and professionals to turn ordinary videos into works of art.

Heb ik het goed gelezen dan kun je er een gratis download aan wagen. Uiteraard is het ook te koop.
Laat je ons horen of dit werkt? (ik kan het niet proberen, ik werk niet met video)
 

Posted Tue 17 Nov 09 @ 6:00 am
amarolHome userMember since 2005
hallo,

het is idd wel vreemd als je met een laptop en een console gaat draaien de volume veel minder is als een cd speler.

dit heb ik van de week mogen ondervinden: laptop aangesloten op console en van console naar mengpaneel alle stond open van geluid, in mijn programma, geluidsinstellingen, gain op automatisch... en op mijn mengpaneel kwam een 1/3 uit dan een normale cd speler...
ik had 10.000 wat rms de geluidsman vroeg om bij te geven maar dit kon gewoon niet. heb al mijn knoppen naar boven gezet, geschoven.
Pas op hé het klonk mooi maar ik vraag me af ofdat ik beter via een externe geluidskaart kan gaan werken? een proffesionele ofzo. Wie heeft er ervaring mee. Misschien om eens af te spreken want via forums is het soms toch allemaal moeilijk hé.
gr
nico
 

Posted Sun 29 Nov 09 @ 12:43 pm
Hoi, Amarol,
dit staat weliswaar los van wat hierboven is aangehaald, maar ik wil me er best aan wagen:
Een CD-speler kan tot 2 Volt uitgangsspanning geven. Da's een berg signaal, waar je laptop niet aan kan tippen. Maar 1/3 van het volume t.o.v. andere apparatuur is wat weinig. Nu zeg je alles open te hebben geschoven in VDJ, maar heb je daarbij ook aan het volume van de laptop zelf gedacht? (klassiekertje, ik ben daar zelf ook al 2x in gestonken....)

2 Mogelijkheden
- Je hebt een draaiknop op de laptop om het uitgangsvolume van de hoofdtelefoonaansluiting te regelen: Helemaal open.... (mijn HP heeft dus weer tiptoetsen, die ik op max moet zetten)
- Voordat je VDJ start, kun je het luidsprekersymbool in de taakbalk (systemtray) rechts onderin controleren of daar het volume ook helemaal open staat.

Heb je, met de gain van VDJ helemaal open, geen vervorming gehad? Dan lijkt je laptop zelf het probleem te zijn geweest.

Wil je terug melden of dit een oplossing was?

Groet,
Martin.
 

Posted Sun 29 Nov 09 @ 1:38 pm
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Mijn "probleem" staat hierbuiten (lijkt mij).
Ik werk met een M-Audio XPonent controller, met eiegen geluidskaart. Deze is USB aangesloten op mijn laptop.
Mijn controller maakt via tulpaansluitingen verbinding met mijn Dateq 7.2 mengapaneel, waarop ook mijn Cd spelers en eventueel plattenspelers zijn aangesloten. Mijn XPonent gebruikt "'slechts" één kanaal van mijn mengpaneel.

Bijregelen op mijn laptop heeft dan dus géén zin, omdat ik niet uitstuur via bv. de koptelefoonaansluiting.
 

Posted Mon 30 Nov 09 @ 1:59 am
amarolHome userMember since 2005
het geluidsprobleem, waarmee deze topic toch begint??

zover was ik ook al geraakt dat ik het geluid van mijn laptop zelf helemaal open moet zetten.

maar ik heb ergens gelezen dat je een proffesionele geluidskaart kunt tussen plaatsen die 6... heeft ipv de klassieke 4.. de puntjes weet ik niet meer

deze zouden het geluid in zekere zin versterken . Hopelijk weet iemand wat ik bedoel over welke kaart het gaat.

gr

Nico
 

Posted Tue 08 Dec 09 @ 2:04 pm
de gain van mijn denon 6000mk2 werkt slecht met virtual DJ 8 , wanneer ik een nieuw nummer laad dan staat mijn geluid veel te hard, ik kan dit maar pas bijsturen wanneer ik de gainknop nog verder open draai , daarna kan ik maar pas terug naar een lager volume , wat kan ik hier aan doen ?
 

Posted Wed 19 Aug 15 @ 9:45 am
wilbergPRO InfinityMember since 2009
Zes jaar geleden postte ik hierboven een vraag.
Daar vind jij nu ook het antwoord.
 

Posted Tue 22 Sep 15 @ 8:40 pm
Dat kan maar ik vermoed dat de vraag niet volledig is. Komt dit alleen voor bij de eerste keer dat je een nummer laadt op een deck?
Probleempje met controllers is vaak dat de stand van de potmeters (gain, effectknoppen, enz) niet worden uitgelezen bij het opstarten van de software. Ze staan dus op een andere stand op het scherm als dat ze in werkelijkheid staan op de controller. Er is (meen ik) een trucje om dat uitlezen voor elkaar te krijgen, maar die weet ik nu niet zo te noemen. Wat ik in ieder geval na elke start van de software doe is de knoppen even een keer volledig naar links en rechts draaien. De knoppen hebben dan in ieder geval een keer de positie op het scherm gepasseerd en worden daarna ook in hun werkelijke stand weergegeven. Voor mijn controller zijn dat dus de effectknoppen (gain staat op Auto, dus dat regelt zichzelf)
Dit omdat ik me eens blind heb gezocht waarom de beide decks niet hetzelfde geluid produceerden. Bleek de "Filter"-knop te zijn die door een kabel in de flightcase verdraaid was...
 

Posted Tue 22 Sep 15 @ 11:15 pm


(Old topics and forums are automatically closed)