Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Broadcasten met Virtual DJ -> Tutorial!

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Aangezien hier nergens een tutorial te vinden is post ik er hier maar 1tje!
Ik heb alle topics i.v.m. broadcasten doorlopen en uiteindelijk vielen alle stukjes in elkaar.

Wat heb je nodig?
Winamp 5.12 (Zowel jij als je luisteraars)
SHOUTcast WIN32 Console/GUI server v1.9.5
En Virtual DJ natuurlijk!

Stap 1. Het installeren van een SHOUTcast server
De server ontvangt een stroom van een client en vermenigvuldigt de stroom vervolgens voor een set luisterende clients. De SHOUTcast server draait onder een hele serie Operating Systems: Linux, FreeBSD, Windows2000. We gaan er in dit voorbeeld vanuit dat de server geïnstalleerd wordt op een Windows systeem. Je kan de SHOUTcast server draaien op hetzelfde systeem waar je Winamp met de SHOUTcast plug-in op draait.

# Download en installeer de SHOUTcast server. Download eerst de SHOUTcast server. Bij het installeren krijg je de keuze of je de GUI of de Console versie wil installeren. Kies voor de GUI (Graphical User Interface) versie. De console versie is voor de gebruikers die vanaf een andere locatie met een telnet of SSH sessie de SHOUTcast server willen beheren.

# Configureer de SHOUTcast server Het is verstandig om voordat je de server opstart de configuratie file aan te passen. Na installatie staan er in de C:\Program Files\SHOUTcast directory onder andere de volgende bestanden: sc_serv.exe, sc_serv.log, sc_serv.ini. Open met een Notepad sc_serv.ini. Je ziet dat er nogal wat opties zijn die ingesteld kunnen worden. Ga naar het kopje 'Required Stuff' en daar kun je:

* Maximum aantal verbindingen instellen Elke luisteraar snoept een bepaalde hoeveelheid van je bandbreedte af. Stel dat je een ADSL aansluiting via bbned hebt met een 512 kbit/s uplink en een audio stroom van 64 kbit/s, dan kan je server 512/64 = 8 luisteraars aan. Stel je hebt zelf een kabelaansluiting met 128 kbit/s uplink, en een kennis met een 100 Mbit/s switched internet aansluiting. In zo'n geval zou je kunnen vragen aan de kennis of hij de server wil draaien, zodat je een paar honderd luisteraars aan kan. Het is ook verstandig in de configuratie file het maximale aantal luisteraars goed in te vullen, zodat de bestaande luisteraars geen last krijgen van gebruikers die proberen binnen te komen op het moment dat er bandbreedte tekorten ontstaan. Als het maximale aantal luisteraars bereikt is, worden er geen nieuwe gebruikers mee toegelaten.

* Het password instellen Het password staat standaard op 'changeme'. Het valt aan te raden dit password aan te passen, zodat niet iedereen bij jouw server kan.

* Het poortnummer instellen (TCP poort 8000 is de default) Als twee applicaties over het internet met elkaar communiceren, dan dienen ze elkaars IP-adres te weten. Omdat er meerdere applicaties tegelijk kunnen draaien op een systeem, is het van belang dat de IP pakketjes naar de juiste applicatie gestuurd worden. Om dit probleem op te lossen heeft elke applicatie een of meerdere poortnummers waarop geluisterd wordt naar binnenkomend IP verkeer. Voor applicaties die veel gebruikt worden om over het internet te communiceren, zoals www en FTP, worden standaard poortnummers gebruikt, respectievelijk poort 80 en 21. De SHOUTcast server gebruikt standaard poort 8000. Normaal gesproken is poort 8000 prima, als je echter meerdere servers op een systeem draait is het van belang dat je elke nieuwe server op een nieuwe poort draait. Een reden voor het draaien van meerdere servers is bijvoorbeeld om het mogelijk te maken op verschillende bandbreedtes de radiouitzending aan te bieden. Voor mensen met een modem wordt bijvoorbeeld vaak een stroom van 24 kbit/s gebruikt en voor mensen met een breedband aansluiting (kabel of ADSL) een stroom van 128 kbit/s.

Sla deze op en sluit het bestand.

Beheer van de SHOUTcast server
Je kunt op afstand via een webpagina de server beheren (via http://jouw.ip.adres:poort). Iedereen kan hier zien of de server draait en wie er aan het uitzenden is. Als je het password weet, heb je de mogelijkheid om het systeem te administreren. Je kunt dan bijvoorbeeld zien hoeveel luisteraars er naar jouw server luisteren en welk IP-adres ze hebben. Je kunt filters aanbrengen om luisteraars te weren of op basis van lijsten bepaalde luisteraars toe te staan. Dit is een extra reden om het password zorgvuldig te kiezen.


Stap 2. Het uitzenden van audio naar de SHOUTcast server
Het opzetten van een uitzending betekent dat je een audio stroom moet opzetten naar een SHOUTcast server. Je moet daarbij gebruik maken van een speciale plug-in voor Winamp. De SHOUTcast server en de de Winamp plug-in die de uitzending verzorgen kunnen op dezelfde pc geïnstalleerd worden. Daarvoor zul je een behoorlijke pc nodig hebben (PentiumIII 700Mhz en minimaal 128 MB geheugen), omdat je anders niet real-time de MP3 stroom kunt encoderen. Als je zelf weinig bandbreedte hebt kun je de server beter laten hosten door iemand die over meer bandbreedte beschikt.

* Het installeren van Winamp Pplug-in Voordat je de plug-in kan installeren, moet je Winamp installeren. Installeer vervolgens de SHOUTcast plug-in voor Winamp . De SHOUTcast plug-in voor Winamp voegt aan de directory C:\Program Files\Winamp\Plugins de volgende bestanden toe: dsp_sc.dll, dsp_sc.ini en dsp_sc_readme.txt.

* Het configureren van Winamp plug-in Je kunt de SHOUTcast plug-in configureren door in Winamp te gaan naar preferences (CTRL P) en vervolgens te kiezen voor de optie 'DSP/Effect'. Als je op de 'configure' knop drukt, verschijnt een scherm waarin je de plug-in kunt configureren.

**Geef aan in welke kwaliteit je wilt streamen. In het tabblad Encoder kun je afhankelijk van de bandbreedte die je tot je beschikking hebt de kwaliteit van je cast instellen. Als je een 56k modemverbinding hebt, dan kun je maximaal 40 kbit/s, 22 khz mono aan voor je cast. Heb je een ADSL verbinding, dan kun je op hogere kwaliteit gaan streamen. Om op cd kwaliteit te streamen, moet je minimaal 64 kbit/s, 22 khz stereo kiezen.

**Geef aan naar welke server je wilt streamen. Je kunt meerdere ‘Output kanalen’ oftewel servers instellen. Zorg ervoor dat je een SHOUTcast server hebt draaien voordat je deze gegevens invult. Je moet het IP-adres of de domeinnaam van de server weten en de poort waarop je gaat streamen. Ook zal je het password wat je op je server hebt ingesteld moeten aangeven.

... begint me aardig tegen te steken, héhé :)

Download de volledige tutorial in PDF formaat @ http://rapidshare.de/files/8969674/Virtual_DJ_Station.pdf.html

Voila!
Nu mogen er toch geen vragen meer zijn ;)

Greetzz
 

Posted Sun 11 Dec 05 @ 10:48 am
Geen reacties..
Wil nochtans weten of ik er mensen mee geholpen heb :)
 

Posted Wed 14 Dec 05 @ 10:08 am
Nette omschrijving anonymous, zal het binnenkort eens testen of het werkt, zou leuk zijn als een gelockte topic voor overige gebruikers :o) Thx
 

Posted Wed 14 Dec 05 @ 2:29 pm
echt bedankt, heb het helemaal geselecteerd en ziet er netjes uit, maar kheb nog geeen tijd gehad om te proberen -> examens :s

zal je laten weten of het werkt maar zal waarschijnlijk toch werken

bedankt!!!!

DJ IbiziX
 

Posted Wed 14 Dec 05 @ 8:36 pm
Er zit download link bij naar PDF.
Daar staat alle uitleg in, was beetje teveel naar m'n zin aan het worden, héhé ;)
Ik wist niet hoe ik moest broadcasten en heb het volgens die manier gedaan, werkt goed bij me
Luisteraars krijgen goeie kwaliteit te horen én zoooveel bandbreedte neemt dit niet in beslag!
Hangt weliswaar ook af van hoelang je laat luisteren.
Deze zou idd gelockt mogen worden :p
Goeie tut van me *Stoef-Stoef* ;)
 

Posted Wed 14 Dec 05 @ 11:20 pm
het is een goeie tut dus je mag wel eens stoefen :p
 

Posted Thu 15 Dec 05 @ 1:19 pm
strike1Home userMember since 2005
Hey,, je tut is prima.. alles gedaan/installed/ingesteld.. Dus ik begin met broadcasten. Source plugin van shoutcast komt opzetten.. en ik zie dat hij de muziek meet. Maar nu: op www.shoutcast.com (waarvan ik aanneem dat daar mijn muziek terecht komt zie ik, ook na wat wachten nog steeds mijn ''zender'' niet verschijnen. Dus ik alles nalopen met je tutorial, en alles klopt. Dan maar me firewall uit. Weer wachten maar nog steeds geen zender. Dan zie ik iets van: input 1 (of output 1) connect staan. Ik druk connect in, en direcht disconnect hij weer.. is dit het probleem misschien?

greetzz leo.
 

Posted Sat 24 Dec 05 @ 9:07 pm
bjorn26Home userMember since 2005
Hoe kan ik nu mijn broadcast in VDJ verbinden met mijn Shoutcast?
Zou u mij kunnen helpen aub.
Wat ik juist moet doen.
 

Posted Sun 25 Dec 05 @ 11:26 pm
je opent je shoutcast plug in met VDJ als je daar broadcast kiest staat mooi uitgelegd in de tut hoor
 

Posted Mon 26 Dec 05 @ 1:17 pm
jah man super geholpen all1 heeft niet lang geduurt en ik ging op traktor over me virtual dj flipt helemaal niet goed man.. check www.bassjunkees.com daar zend ik uit volg maar eens een show kijk ik wel ofk virtual of traktor gebruik ;)
 

Posted Mon 13 Feb 06 @ 11:22 am
Wie kan mij helpen met dit broadcasten want ik kom er niet uit.
Allereerst ja; ik heb een origineel exemplaar van Vdj. Ik heb tevens een hercules console die aangesloten is op mijn versterker en computer. Zo hoor ik via een koptelefoon het ene deck en de andere via de luidsprekers van mijn versterker. Nu wilde ik dit dus gaan broadcasten en heb ik netjes de tutorial gevolgd. Winamp geinstalleerd, de plugin en shoutcast.

Als ik winamp opstart en naar de configuratie van de plugin gaat (ctrl p) en dan naar dsp/effect dan zie ik dat standaard al het adres van shoutcast in de url balk staat vermeld. Als ik nu via virtual dj op broadcast klik en dan vervolgens op record krijg ik netjes een url te zien waar mensen met winamp kunnen luisteren naar mijn muziek. Dit werkt dus niet. Ze horen niets en krijgen een error melding.
Ik snap nog niet hoe je VDJ koppeld aan shoutcast. Welk url je nou in de plugin van winamp moet zetten. Ik hoop dat dit kwartje nog eens gaat vallen maar misschien kan iemand helpen.
 

Posted Sun 05 Mar 06 @ 8:07 pm
als je bezig bent met uitzenden moet je gewoon zoeken op de site van shoutcast naar je eigen zender (je kunt keywords ingeven en die komen overeen met die die je intypt in het pop-up kadertje van shoutcast) dan kan je de link achterhalen.

DJ IbiziX
 

Posted Sun 05 Mar 06 @ 8:17 pm
Geldt dit voor de optie broadcast van je eigen computer in vdj of naar een radio server??
Ik neem aan naar een radio server en dan de url 127.0.0.1. Verder heb ik poort 8000 ingesteld omdat 8001 niet lukt(error message).
Paswoord heb ik nog even standaard gelaten en bij name heb ik even een naam ingetikt die ik makkelijk kan terug vinden. Als ik deze naam (na dat ik op start recording heb gedrukt) dan zoek op www.shoutcast.com onder alle radiozenders vind ik hem echter niet. Wat doe ik nog verkeerd?

Ik heb een Pentium 4 3000+ processor
1024 werkgeheugen
en 8 mb adsl internet verbinding.

 

Posted Mon 06 Mar 06 @ 9:06 am
probeer eerst eens een paar dingen met winamp en als je het uitzenden dan onder de knie hebt is het maar een klein kunstje de shoutcast plug-in te openen via VDJ.
proberen is de boodschap :p
 

Posted Mon 06 Mar 06 @ 9:57 pm
De zon begint al een klein beetje te schijnen :-). Ik heb eindelijk iets online gekregen. Echter nog wel een paar kleine vraagjes.
Hoe komt het dat alleen 1 deck wordt uitgezonden van vdj(shoutcas Als ik start met broadcasten(shoutcast manier) dan wordt het keurig uitgezonden. Op het moment dat ik met de fader knop naar de andere deck fader dan wordt dat niet meegenomen niet uitgezonden ( ik luister mee via winamp )
Nou kan ik natuurlijk wel eerst mixen , dat opslaan op mijn harde schijf en dat als 1 bestand afspelen en broadcasten, maar het is ook leuk als het live kan.

Welke optie is beter. Via shoutcast en vdj of vanaf je computer met vdj?

Is er ergens een tutorial hoe je je poort 8000 open kan zetten. Ik heb namelijk een adsl verbinding met een draadloze router van Belkin ertussen. Nu kan ik niet zien dat de het broadcasten geblokt wordt maar als ik aan een ander vraag om mee te luisteren via winamp dan krijgen ze een time-out melding. Ik heb dus het vermoeden dat de router wel iets tegen houdt.

Alvast bedankt voor de moeite voor het lezen van mijn berichten.
 

Posted Wed 08 Mar 06 @ 11:04 pm
-kijk eens in je broadcast config van VDJ het moet duidelijk op master staan

-het is natuurlijk het leukst als het live kan :p

-stel je firewall in of je router of je virusscan
als dit niet lukt probeer eens poort 8001 (dan wel overal in winamp en VDJ juist instellen)
 

Posted Thu 09 Mar 06 @ 7:03 pm
djbasbHome userMember since 2006
Broadcasten met Virtual DJ -> Tutorial!


Volgens mij is dit een tutorial hoe je een server op zet, en met winamp draait.

maar even melden, dat het binnen nederland illegaal is dit te doen, behalve als je bumastemra en sena betaald ;)
 

Posted Sat 26 Aug 06 @ 11:30 am
je tutorial op rapidshare is verwijderd, dus ik kan hem niet downloaden
 

Posted Wed 18 Oct 06 @ 7:32 pm


(Old topics and forums are automatically closed)