Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: hdd problem

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

azawakhHome userMember since 2004
Hanne

Då du startar datorn så måste du slippa in i Biosen antingen med att trycka på Del, F10, Esc eller den knapp som gäller för ditt moderkort, det finns i instruktionsboken som du bör ha fått med datorn.
Där söker du den meny där du kan välja CDrom som primär startup.
Lägg CDskivan med programmet i CD/DVD spelaren och starta om datorn. Då datorn startar så kan du välja om du vill installera om eller reparera installationen.
Jag skulle rekommendera att du gör två partitioner på hårdskivan, en på cirka 10MB där du installerar Xp och en för resten där du har musiken, då tappar du inget om du får problem och måste installera om XP.
När du är färdig med installationen byter du tillbaka till hårdskivan biosen.

XP Professional är stabilare än Home Edition och saknar vissa onödiga program som du inte behöver, minns inte vilka det var, medan Pro har vissa konfigurations program som du kan använda för att optimera datorn.

Om du har några frågor skicka ett mail så kan jag försöka hjälpa till

hans.osterblad@pp.inet.fi

Hasse
 

Posted Sat 15 Jan 05 @ 9:08 pm
HannepPRO InfinityMember since 2004
Tackar tackar detta ska jag testa ...
Är inte så hi på data men detta bör jag fixa förutom det där med delade patrioner ...
gör man det i install programmet...
sen så stog det i den klena "manualen" att denna data siktar på att använda xp home edition men det vore helskumt om inte pro funka...
Föressten bor du i sthlm???

Tack för att det finns någon i swe som vill hjälpa till och kör vdj :) .

hare bra.
 

Posted Sat 15 Jan 05 @ 11:31 pm
azawakhHome userMember since 2004
Då du får datorn att starta från CD'n så kommer så småningom en ruta som visar befintliga partitioner. Där finnas en partition på xxxxMB, ta bort den, det står i rutan hur du ska göra.
Då ska det komma en ruta "xxxxMB hårddisk 0 på id 0" osv och opartitionerat utrymme xxxxMB.
Tryck C för att skapa en ny partition, då får du fram en ruta där du kan skriva in hur stor partition du vill ha, en 5GB räcker bra så då skriver du in 5000MB i rutan.
Sedan får du en ruta med info om hur stora partitioner du har, en med ca.5000MB och en opartitionerad, tryck bara enter där du behöver inte bry dej i det opartitionerade området, det kan du fixa i Xp sedan.
Sedan kommer en ruta som frågar hur du vill formatera, välj NTFS.
Efter det är det bara att följa instruktionena på skärmen.
För att formatera resten av hårdskivan så går du in på "Administrative tools, Computer Management och Disk Management i XP, jag har engelska Xp men om du har svenska så kan du det säkert iallafall.
Där ska finnas en ruta med en partition på ca 5 GB och resten som oformaterat utrymme, högerklicka på det och välj ny partition och formatera i NTFS.

Hoppas att det hjälper.

Jag bor i Vasa i Finland så jag är en bit för långt från dej för att hjälpa till men jag hoppas att det här hjälper något.

Du kan skicka mail direkt om du behöver mera hjälp.
hans.osterblad@pp.inet.fi

Hasse
 

Posted Sun 16 Jan 05 @ 1:08 am
HannepPRO InfinityMember since 2004
Jag gjorde som i första posten på denna topic och nu funkar allt tackar så mycket för att du verkligen ville hjälpa till...
Ibland e det för mycket att begära i dessa dagar :( ...

hare
 

Posted Sun 16 Jan 05 @ 10:33 pm
hej..
skulle bli evigt tacksam om någon kunde säga vart man kan på internet ladda ner musik lagligt??

söker en speciell låt nämligen Mr. Vegas - Tamale (Dancehall Remix)

Med vänliga hälsningar steffi
 

Posted Mon 01 Aug 05 @ 6:20 pm
Det finns ganska många siter som erbjuder laglig musik på internet,

CDON.COM
SKIVHUGGET.COM
GINZA.SE
och framför allt

ITUNES.SE som numera fungerar i Sverige!
 

Posted Wed 03 Aug 05 @ 7:31 am


(Old topics and forums are automatically closed)