Quick Sign In:  

Forum: Nordic Forum

Topic: Användare - Page: 1

This part of topic is old and might contain outdated or incorrect information

Vilka städer spelar ni i?
Själv är jag i Örebro endel, tidigare i Umeå.
 

Posted Wed 03 Aug 05 @ 6:23 pm
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
skojjar du lr?? jag bor i karlskoga för tiden... jag brukar spela för små-små barn i kristinehamn :p hehe men jag spelar för äldre folk i Oslo med andra kompisar,, :D
 

Posted Sat 06 Aug 05 @ 7:06 pm
:)
Det är rätt nära juh! Liten värld...
 

Posted Sun 07 Aug 05 @ 9:33 am
HannepPRO InfinityMember since 2004
stockholm :)
 

Posted Mon 08 Aug 05 @ 12:44 pm
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
hehe jodå SVERIGE e litet :p nejdåh... nej men brukar du spela på klubbar och så lr vad?
 

Posted Fri 12 Aug 05 @ 11:02 am
Lite tight med jobb här i Örebro.. konkurrensen är stor, men försöker fixa lite spelningar så gott det går. Har spelat på ett stort ställe några gånger, och det blir några fler när sommaren snart tar slut och folk vill gå på krogen igen. I Umeå va jag "resident" på ett ställe och ett par andra så då hade man lite fler jobb.
 

Posted Fri 12 Aug 05 @ 4:42 pm
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
jasså.. låter bra... men jag tror det finns en del jobb i Karlskoga isåna fall... Alla dj's i Karlskoga e dåliga... (vill mkt hellre använda ordet su**r, men man ska va lite trevlig på forumet :p )

Men använder du Virtual Dj på dina spelningar lr vad?
 

Posted Sat 13 Aug 05 @ 9:56 pm
ok... Man kanske skulle ta o höra sig för lite. Vilka ställen finns i Karlskoga då?
Jag använder alltid VDJ på mina spelningar. Övergav cdskivorna för drygt ett år sen. Jag har dock nyligen investerat i TCV's, så det kommer jag att köra med ifall det finns vinylspelare på plats där jag får spelningar. (Har kört vinyl ett par år).
 

Posted Sun 14 Aug 05 @ 10:02 am
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
du, jag har inte bott här i mer än 7-8 månader... så jag vet inte så mkt om klubbarna... lr aa, jag e ju bara 15 så jag kommer ändå inte inn... men jag har träffat några dj's här och dom kan faktiskt inte ens byta låt "rätt" asså dom kan inte göra riktiga övergångar... BEATMATCH heter det... det kan dom inget om...

men du, när du nu pratar om TCV.. jag tänker faktiskt köpa några vinly-spelara o köpa TCV's.. men funkar det felfritt "Live"??

Dj Cash
 

Posted Mon 15 Aug 05 @ 12:19 pm
Jag hade en testkväll på en klubb här i Örebro tillsammans med en kompis som jobbar där, just för att testa hur det funka live. DÅ, funkade TCV's sisådär, men det visade sen att jag, av nån anledning, klickat bort 'anti-skip'. Sen dess har det funkat felfritt, men jag har bara kört hemma, en-timmes spelande för mig själv då och då. Det är rätt kul faktiskt, speciellt för man kan välja ur ett så stort urval av låtar. Du är inte begränsad till hur mycket du har råd att köpa vanliga vinylskivor för. Jag kör på Maya 2 USB-kortet med deras ASIO-drivrutiner (ladda ner senaste från hemsidan..) Köpte kortet från eMUSIC.se
Jag kör på 2st Stanton STR8-80-spelare, 520SK-nålar som följde med. Jag scratchar inte så mycket, det försöker jag lära mig, men beatmixar osv är egentligen ingen skillnad, det är lätt.
Jag kan tänka mig att TCV's funkar bra på de flesta vinylspelare och nålar.

Beatmatch kallar jag beatmixning, är svårt ända tills man vet hur man ska göra. Blev en stor WOW-upplevelse när jag fick se hur det funkade. Jag tycker att det är viktigare att man väljer rätt låta vid rätt tillfälle, läsa publiken och att publiken har kul. Det är en fördel att kunna beatmixa, för det är ganska skonsamt mot öronen med en mjuk övergång, bra beatmixad, men inget man ska gå till överdrift med. Beror också lite på vad man spelar för typ av musik.
Personligen är är jag riktigt insnöad på beatmixning, jag har svårt att inte beatmixa.

Ska försöka hålla lite uppdaterad på hur det funkar live, förhoppningsvis kanske jag har tillfälle att få använda TCV's på några spelningar under hösten.
 

Posted Fri 19 Aug 05 @ 7:37 pm
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
jodå det är sant det med vilken typ av musik man spelar och att publiken ska ha kul...

och du, vad sa du om att TCV's funkar med dom flesta nålar..? jag vet inte så mkt om vinly-spelare så kan du berätta lite mer om det?? jag tänker faktiskt oxå köpa stanton från 2003... men vet inte riktigt hur det funkar...
 

Posted Sat 20 Aug 05 @ 5:32 pm
Mina funkar bra. De flesta ska ju köra Technics, och de funkar säkert OK de också. Vinylspelare är nog inget som slits ut/blir gammalt fort.. Jag kan rekommendera Stanton, Technics, Numark eller Denon. Nålar kostar endel om man vill ha häftiga scratch-nålar, men ett par enkla funkar bra.
 

Posted Sat 20 Aug 05 @ 6:39 pm
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
jag tänkte investera i Stanton... men vet du ungefär pris på nålar man kan scratcha med? jag visste faktsikt inte att den fanns olika nålar och så... men måste man byta ut nålar ofta då eller? eller måste man byta ut dom alls..? och OM man måste byta ut nålar, hur ofta gör man det?
 

Posted Sun 21 Aug 05 @ 1:39 pm
Hmm.. när det gäller nålar, eller pickuper som det heter, finns det många o välja på beroende på ändamål och tillverkare..
kan rekommendera att du läser igenom DJ Battle's Nybörjartips. www.djbattle.net (DJ Battle är inriktat mot mestadels scratch/battle dj's, men en bra community för de mesta...)
Där har de några gamla exempel på utrustning, pickuper och mixers. Jag kan rekommendera dig att du läser vidare på andra ställen, men kommer inte på några bra källor just nu.. :/
En pickup för 500-600 kr är kanske lämpligt att börja med. Sen finns det de som kostar 2000kr st också.
kolla in www.djservice.org också (Utrustning > Ljudutrustning), de har bra beskrivning på sina produkter.. Jag köpte mina Stanton-spelare där och de medföljande nålarna är fortfarande ok för att mixa iaf..
Jag är ingen expert på nålar, jag vet inte om de "slits ut" eller hur länge de klarar sig o så.
 

Posted Sun 21 Aug 05 @ 3:12 pm
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
okej tack så mycket, jag ska titta lite på sidorna och så... dom nålarna/pickuperna som följde me din stanton, hur länge har du använt dom? och du märker väl ingen skillnad på ljudkvlite och sånt?
tack
 

Posted Mon 22 Aug 05 @ 3:50 pm
(sent svar: bytt ISP)
Nej nej nej nej,, ingen fara. Köpte grejjerna för 3 år sen.
 

Posted Thu 25 Aug 05 @ 9:18 pm
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
ingen fara :)

så du har använt dina nålar/pickupar i 3 år?
Brukar du scratcha? för det påverkar nålarna en del...
och hur ofta använder du dom? (sorry för att jag frågar så mycket.. men jag e nästan tvungen.. vill lära mej en del INNAN jag köper :p )
Tack
 

Posted Fri 26 Aug 05 @ 5:21 pm
somsagt, jag mixar väl mest, lär mig scratcha då o då (när tiden finns).
sen är jag inte någon expert. men jag tycker nog att du inte att du går o köper några dyra pickuper, om du nu liks ska lära dig basic scratchning. Det tar flera år att bli bra på det... Så innan du har slitit ut nålarna torde du va rätt så skillad på scratchning. ;)
 

Posted Fri 26 Aug 05 @ 11:06 pm
dj_cashPRO InfinityMember since 2004
tack så mycket för tipset :) och du... jag har varit inne på dina "blogs" och kollat lite... och en sak som jag märkte va att du har stanton 80... jag tänkte investera på stanton 100... är det någon stor skilland på dom lr?
 

Posted Sat 27 Aug 05 @ 6:23 pm
Kikade lite på str8-100
verkar vara valbar phono eller line på den. Vinylspelare kopplas med PHONO på en mixer, men saknar man det på sin mixer så kan du koppla till LINE utan problem. Men de allra flesta mixers, speciellt scratchmixers har både LINE och PHONO. Det har ändå ingen betydelse om du ska köra TCV's. Från ljudkortet drar du till LINE på mixern. Spelarna verkar inte kräva jordkabel heller.. Den har bättre motorstyrka också. Det har varit lite diskussioner kring Stantons dåliga motorer i deras spelare. Tidigare (bl.a. min modell) har fått dålig kritik för det. Senare modeller verkar ha fått bättre motorer. Får du väldigt bra pris för de så köp... :)
 

Posted Sun 28 Aug 05 @ 9:21 am
95%