Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Instelling met externe mixer

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

LucaboemControlleristMember since 2013
Hallo,

ik gebruik de virtual dj 8 met een externe mixer American audio MXR14.
Ik vraag me af wat nu kwalitatief de beste instelling zijn met deze mixer.
Gebruik ik best de soundcard van de mixer of kies ik beter de adj asio driver?
Is enkel de master voldoende of selecteer ik ook desk1 &2 ?
Bij het voorbeeld is de externe mixer niet aangesloten, enkel de instelling hoe ze nu staan.

Groeten Luc
 

Posted Fri 20 Feb 15 @ 11:41 am
Hoi, Luc,

Een kleine uitleg is misschien handig:
De ADJ ASIO-driver is ook een driver voor de geluidskaart van je 14MXR. De "normale" drivers zijn echter Windows-drivers en worden gecontroleerd door Windows. Hierdoor treedt er, in de regel, een vertraging op tussen het moment dat VDJ de signalen verstuurt naar je geluidskaart en het moment dat ze werkelijk worden weergegeven door je speakers. Die vertraging werkt ook door in de bedieningselementen van de 14MXR. Een nadeel daarvan kan zijn dat als je een nummer op een Cue-point wilt starten op de 1e beat, je net te laat kan zijn. Ik werk graag op die manier en dat is in de praktijk best lastig.
De ASIO-driver slaat de route door je besturingssysteem over. Hierdoor kun je een veel kleinere vertraging krijgen (bij een goede geluidskaart en ASIO-driver tot 1 ms) waardoor alles veel alerter reageert. Het doet niets met je geluidskwaliteit, het is puur om de vertraging te voorkomen.
Ik heb in posts van teamers op het General Forum gelezen dat het verschil in vertraging (Latency) tussen de WDM-drivers en de ASIO-drivers tegenwoordig steeds kleiner wordt, dus je kunt zelf het beste uitproberen wat voor jou de beste oplossing is. Kies 1 van de drivers en probeer eens hoe klein je de audio-buffer kunt maken totdat het geluid begint te storen of haperen. Krijg je met de ASIO-driver kleinere waarden voordat het mis gaat, dan kun je die het beste gebruiken. Pak je handleiding van de 14MXR er eens bij om te zien hoe je die buffergroottes aan kunt passen.

De USB-poort van de 14MXR is een 4 kanaals in- en uitgang. Dat betekent dat je 2 stereo signalen kunt uitsturen via VDJ. Omdat de voorbeluistering via de mixer wordt geregeld, hoef je die niet in te stellen. De juiste instelling zou dus zijn dat je een externe mixer kiest. Je hoeft geen geluidskaart te kiezen, maar kunt in het onderste veld direct je verbindingen met de decks maken.



In jouw geval kies je voor deck1 Output 1&2 en voor Deck 2 Output 3&4. Je mixer zorgt dat beide decks samenkomen aan de uitgan dus daar hoef je niet aan te denken. Je kunt dan alleen nog kiezen of je in de middelste kolom je ASIO-driver kiest of je 14MXR Audio-MIDI Device.
In deze afbeelding heb ik overigens de sampler over mijn interne geluidskaart van mijn PC lopen omdat deze anders via beide decks gelijktijdig worden weergegeven. Dat geeft wat ongewenste bijgeluiden (Flanging) die ik niet wil. Gebeurt overigens alleen als beide decks open staan op de mixer, maar dat is bv als je net 2 nummers in mixt. Hier heb ik dus de interne geluidskaart op de externe mixer aangesloten zodat dit effect is verdwenen. Dit kan overigens alleen als je van de Windows-drivers gebruik maakt: WDM-drivers en ASIO kun je niet tegelijk gebruiken. Mijn externe mixer heeft geen ASIO-drivers dus hier gaat het prima bij. Op mijn Denon MC6000 lukt dit weer niet, omdat ik die op de ASIO-drivers heb draaien. Keuzes, keuzes....
 

Posted Sun 22 Feb 15 @ 9:55 am
LucaboemControlleristMember since 2013
Ok,
bedankt voor de verduidelijking.
Ik ga wat uitproberen.

Grtz.
 

Posted Sun 22 Feb 15 @ 10:17 am


(Old topics and forums are automatically closed)