Quick Sign In:  

Forum: Dutch Forum

Topic: Active luidsprekers?

This topic is old and might contain outdated or incorrect information.

Als old-school DJ kén ik gewoon niets anders dan passive luidsprekers
Hup, versterkers, kabels door de hele zaak naar de dansvloer en het "knusse" gedeelte, en draaien maar.
Geluid regel je vanuit je cabine.
Juist.
Geluid.
Hoe regel je dat in hemelsnaam met active speakers?
Wat is er ingebouwd of aangebouwd of voorgezorgd om te verhnderen dat de gasten aan de geluidssterkte van active speakers gaan zitten prutsen. Zeker als de speakers "om de hoek in het knusse gedeelte" staan?
Of op een volle dnsvloer.
Vallen ineens je subwoofers weg.
Gezellig!
Er wordt de laatste tijd veel en enthousiast over active luidsprekers geschreven en deze vraag blijft maar bij me opkomen.
Daar is toch zeker een oplossing voor die ik niet zie?

Bob

 

Posted Tue 02 Sep 14 @ 9:42 am
Dozo10PRO InfinityMember since 2011
Naar mijn idee is die oplossing er nog niet , heb het ook al gehad ....iets te dronken meneer denkt dattie best wel ff zijn jasje aan de gain van mijn linker speaker kan hangen .....gevolg...hij draaide hem zo hard dat ik gewoon op stop heb gedrukt.
Decks stil .....hele zaal stil....u wilt een feestje ....respecteer dan mijn apparatuur. .....Nu was het dat de beste man geen idee had....
nu kunststof transparante bakjes erover gemaakt zodat "ze"niet meer aan de knoppen of xlr kunnen zitten, bovenin een gaten kaas van gemaakt (zodat hij nog wel zijn warmte kwijt kan)....er zitten niet voor niets koel vinnen aan de achter kant van de speaker.....
mijn oplossing = een zelf gemaakt deksel.
 

Posted Tue 02 Sep 14 @ 11:18 am
Dozo10PRO InfinityMember since 2011
en owja ze zijn expres transparant zodat ik nog wel mijn limiters op de speakers zelf kan zien....
 

Posted Tue 02 Sep 14 @ 11:21 am
Dat soort problemen houd je toch:
Passieve PA: Kroegentoernooi, groot podium, riante PA voor 2000 man, kids kruipen onder het podium en trekken de speakerkabel uit m'n subs....... Omdat er een paar honderd man tussen mij en het podium staan zie je het niet gebeuren en ben je best even aan het zoeken.
Actieve PA: Monitors op het podium voor de zang. Grapjas in het publiek draait de gain vol open (bediening op de achterzijde, klein podium) waardoor de band en het publiek waarschijnlijk nu nog fluitende oren hebben.....
De oplossing van Eduward is een goede maar bleek bij mij niet haalbaar (montageproblemen op de kunststof kast, sneuvelen bij transport, enz). Ik heb de potmeters van de gain afgezaagd en er een sleuf in gemaakt. Ik moet nu weliswaar wat meer moeite doen om het volume in te stellen (schroevedraaier o.i.d.), maar van dat gezeur ben ik in ieder geval af. Voor de kabels heb ik niets gedaan. Dat probleem houd je met zowel passief als aktief. En gelukkig draaien de meeste mensen de speaker alleen maar om als ze het te hard vinden.
 

Posted Wed 03 Sep 14 @ 3:14 am
Dozo10PRO InfinityMember since 2011
Omdraaien qua speaker gaat bij mij niet meer , de hoogte vergrendeling is geborgd door een pen door de buis.Die draait dus niet meer zonder statief op te tillen. En de speaker heeft een gat aan de onderkant waar een kraag aan zit , op die kraag zit een schroefdraad waarmee ik de speaker vast zet op het statief.(normaal klem je hem door het draad aan te draaien, ik heb op die plek een gaatje geboord in de buis zodat ook het schroefdraad in de buis eindigt ... die draaien dus niet meer...
 

Posted Thu 04 Sep 14 @ 12:04 pm


(Old topics and forums are automatically closed)